Sök:

"Tar man bort konst försvinner folks tankar"

En studie om estetiska lärprocesser och ämnesintegration i gymnasieskolan


Utifrån intresset för estetiska lärprocesser och hur det påverkar elevers lärande i ämnesintegrationhar jag gjort en undersökning i årskurs ett på gymnasiets estetiska program om elevers lärandegenom estetiska lärprocesser i ämnesintegration. Syftet är att tydliggöra vad den estetiskalärprocessens bidrar med vid ämnesintegrering. De frågeställningar jag utgått ifrån är ?På vilketsätt kan estetiska lärprocesser bidra till lärandet i ämnesintegration i projektform? Hur ser estetiskalärprocesser ut vid ämnesintegration med engelska och svenska? Hur kan man genomämnesintegration med Estetisk kommunikation 1 bredda förståelsen för innehållet i både denkursen och andra kurser??. Ramen för undersökningen är ett projekt som löper under sju veckordär kurserna Estetisk kommunikation, Engelska 5 och Svenska 1 integreras. Det är en kvalitativstudie där jag använder mig av metodtriangulering för att söka svar på frågorna. Genometnografisk metod med deltagande observation, intervju med fokusgrupp, insamlade artefakter ochenkät tar jag fram empirin. Den teoretiska ramen är strukturalistiskt teori och diskursanalys. Ibearbetning och analys av materialet framkommer en kunskapsprocess där eleverna går frånfaktakunskaper till förståelse för att slutligen nå färdighet och förtrogenhet. Den pedagogiskastrukturen skapar förutsättningar för den estetiska lärprocessen genom den ram som projektetutgör. I djupintervju med en fokusgrupp framträder en diskurs där eleverna poängterar vikten avdelaktighet i lärprocessen för sitt engagemang och sin entusiasm till skolarbetet. Enkätmaterialetvisar att redovisningar i grupp är en källa till kunskap genom att eleverna interagerar medvarandra. Detta visar på hur strukturen för undervisningen påverkar lärandet genom detpedagogiska upplägget. Några slutsatser jag kan dra är att estetiska lärprocesser bidrar positivt tilllärandet eftersom det praktiska arbetet kräver kunskaper på en färdighets- och förtrogenhetsnivåför att genomföras. Jag kan även se att kunskap är en process som börjar i fakta, vilket elevernager uttryck för. Genom ämnesintegration får eleverna en sammanhållen process i sitt lärande.

Författare

Annika Thoré

Lärosäte och institution

Konstfack/Institutionen för Bildpedagogik (BI)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..