Sök:

Talk to me!

- en fallstudie om internkommunikation vid en organisationsförändring med fokus på motivation


Förmågan att kunna kommunicera är av yttersta vikt för att en organisation ska vara fungerande. Det är också nödvändigt för en organisation att kunna förändra sig för att förbli effektiv. Motivation är det som sätter tankar i handling och därför bör det vara en viktig aspekt när det kommer till internkommunikation i stora organisationer som genomgår förändringar.    Uppsatsen baseras på en fallstudie av en organisationsförändring vid Karlstads universitet som genomfördes 1 januari 2013, där kvalitativa intervjuer använts som metod. Undersökningen gjordes under november och december 2012 då förändringsprocessen var i sitt slutskede. Intervjuer utfördes med både informanter och respondenter anställda vid Karlstads universitet. Syftet med uppsatsen är att undersöka internkommunikationens betydelse för hur medarbetare motiveras till en organisationsförändring. Utifrån syftet har tre frågeställningar formulerats: (1) Hur önskar medarbetare vid Karlstads universitet att information kommuniceras internt vid en organisationsförändring? (2) Överensstämmer medarbetares och implementeringsgruppen vid Karlstads universitets uppfattningar om hur information om en organisationsförändring bör kommuniceras? (3) Hur anser medarbetare vid Karlstads universitet att motivation skapas inför en organisationsförändring genom internkommunikation? Resultatet från de intervjuer som genomförts har analyserats utifrån teorier som till exempel transmissionsmodellen, goal setting teorin och McLuhans teori om kanalval.  Denna undersökning visar att den närmsta chefen ses som den viktigaste informationskanalen. Det kommer även fram att medarbetarna tycker det är viktigt att organisationen använder sig av många olika kanaler när de kommunicerar och att muntlig kommunikation ses som en nödvändighet. Resultatet visar även att intern- och externkommunikation bör ses som lika betydelsefulla för en organisation och därför borde lika mycket energi och resurser läggas på de två. Uppsatsen presenterar utifrån dessa resultat en tankemodell på hur organisationer kan se på kommunikationsprocessen kring en organisationsförändring. 

Författare

Lisa Knutsen Hanna Bäckman

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..