Sök:

Systemvetaren i den tredje dimensionen - en studie av arbetsprocessen vid 3D-animation


3D blir ett allt vanligare inslag i vår vardag. Tv-reklam, Internet och tidningar innehåller ofta virtuellt skapade miljöer och karaktärer. På grund av ämnets popularitet finns ett intresse att undersöka hur en 3D-utveckling ser ut. Systemutvecklare kan ha nytta av 3D-animation på många sätt. Till exempel så kan det användas för att visualisera komplicerade systemprocesser för användare. En del företag använder 3D-animation i teknisk dokumentation. Syftet med uppsatsen är att skapa förståelse för arbetsprocessen vid 3D-animation och de faktorer som påverkar genomförandet av och kvalitén på den. Uppsatsen avser även undersöka förekomsten av återanvändbara steg i arbetsprocessen. Studien genomfördes med hjälp av en utveckling av en 3D-animation som gjordes mot en beställare. En tematiserad intervju med Digital Context, ett företag i 3D-branschen, bidrog med ett alternativ till den litteraturbaserade arbetsprocessen. Resultaten jämfördes och analyserades utifrån aspekter kring produkt- och processkvalitet. Resultatet av studien visar att det finns några steg i arbetsprocessen som går att använda i andra projekt. De resterande stegen bestäms utifrån det aktuella projektets förutsättningar och de tillgängliga resurserna. De faktorer som påverkade arbetsprocessen och hur de påverkade arbetsprocessens kvalitet diskuterades. Både den litteraturbaserade arbetsprocessen och arbetsprocessen från intervjun hade brister i processkvaliteten och förbättringar föreslogs.

Författare

MATTIAS PERSSON

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Department of Informatics

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..