Sök:

Synskadades erfarenheter av tillgänglighet till aktiviteter i samhället tillsammans med sin ledarhund


Alla bör ha möjligheten att utöva, för dem, meningsfulla aktiviteter. Detta förutsätter att miljön där aktiviteten äger rum är tillgänglig, även för de med funktionshinder. Syftet med denna studie var att beskriva synskadades erfarenheter av tillgänglighet till aktiviteter i samhället tillsammans med sin ledarhund. Till datainsamling valdes en kvalitativ ansats. Semistrukturerade intervjuer genomfördes med 11 informanter, samtliga synskadade med ledarhund. Informanterna var både kvinnor och män, i olika åldrar och från olika delar av landet. Intervjuerna skrevs ned ordagrant och en innehållsanalys genomfördes. Under innehållsanalysen framkom tre kategorier. I den första kategorin ?Attityder påverkar tillgängligheten? framkom att informanternas erfarenheter var att tillgängligheten till aktiviteter i samhället begränsades av negativa attityder gentemot ledarhundar. Attityderna var främst kopplade till pälsdjursallergi. I kategorin ?Tillgänglighet tack vare kompromiss? beskrevs att informanterna tyckte att tillgängligheten var bra, förutsatt att de själva var flexibla och villiga att kompromissa. På vissa ställen i samhället var ledarhunden inte alls välkommen, vilket innebar begränsningar. Det fanns även informanter som inte upplevde några begränsningar alls i tillgängligheten tillsammans med sin ledarhund. I den sista kategorin ?Ledarhunden möjliggör aktivitet? beskrev informanterna att ledarhunden innebar ökade sociala kontakter och ökad trygghet vid utomhusvistelse som promenader. Den slutsats som kan dras utifrån resultatet är att den fysiska miljön, tack vare ledarhunden, inte utgör något hinder i tillgänglighet till aktiviteter i samhället. Det som begränsar tillgängligheten till de aktiviteter som informanterna vill och behöver utföra är istället människors negativa attityder gentemot ledarhundar.

Författare

Ylva Grönlund Viktoria Lantto

Lärosäte och institution

Luleå/Hälsovetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..