Sök:

Svenskämnet på webben

vad innebär det?

Jag har undersökt en webbaserad undervisning i Svenska A. Mitt syfte är att ta reda på hur svenskämnet gestaltas, och hur lärandet som impliceras ska förstås i denna webbaserade undervisning. Den metod jag använt är att med hjälp av teorier från forskarna Per Olov Svedner och Tomas Englund analysera Svenska A-kursen på webbsidan Härnöstudier. Jag har begränsat min undersökning till det material som finns publicerat på nätet. Genom att lägga Svedners svenskämnesteori som ett raster över Härnöstudier har jag kommit fram till att språkträningsambitionen, kunskapsambitionen och kulturambitionen är de ambitioner som dominerar i Härnöstudier. Det syns tydligt att elevens lärande i hög grad är kopplat till lärarens kunskapsförmedling i olika språkfärdigheter, i synnerhet genreskrivande, i litteraturhistoria (och genom de litteraturlistor av klassiska verk som publicerats). Det resultat jag har kommit fram till visar att det finns spår av Englunds alla fyra utbildningsfilosofier - den perennialistiska, den essentialistiska, den progressivistiska och den rekonstruktivistiska, men att den filosofi som dominerar i Härnöstudier är perennialistisk, dvs. den sätter fokus på bildning. Härnöstudiers centrala aktiviteter innefattar en individrelaterad inlärning av faktakunskaper, som rör kulturarvet, företrädesvis i litteraturhistoria. Förmedling av kunskaper, t.ex. anvisningar i genreskrivande som referat- och essäskrivande, som är utmärkande för en essentialistisk utbildningsfilosofi är också ett utmärkande drag i Härnöstudier. Däremot har progressivistiska och rekonstruktivistiska tankar en liten roll. Skolans uppdrag i Härnöstudiers kurs Svenska A tycks vara att ge eleverna allmänbildning och att förmedla ett givet kulturarv.

Författare

Tor Kindahl

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..