Sök:

Svenska som andraspråk och svenska i gymnasial utbildning

en jämförande studie av de båda skolämnena


Denna C-uppsats handlar om ämnet svenska som andraspråk i gymnasieskolan. Syftet har varit att undersöka på vilket sätt gymnasieämnet svenska som andraspråk skiljer sig från gymnasieämnet svenska och varför ämnet ofta betraktas som ett stödämne till ämnet svenska. Jag har också velat klargöra bakgrunden till varför svenska som andraspråk blev ett ämne i den svenska gymnasieskolan. Frågeställningarna har varit: Vad skiljer ämnet svenska som andraspråk från ämnet svenska? Kan svenska som andraspråk betraktas som ett stödämne till ämnet svenska? Varför infördes ämnet svenska som andraspråk som gymnasieämne? Jag har kommit fram till att gymnasieämnet svenska som andraspråk infördes i gymnasieskolan 1 juli 1990. Införandet skulle innebära möjligheter att anpassa utbildningen till invandrarelevernas behov, ge förutsättningar att lyckas med studierna och minska risken för studieavbrott i gymnasieskolan. En jämförelse mellan styrdokumenten för svenska som andraspråk och svenska visar att det är mer som förenar än skiljer kursplanerna åt, men det finns skillnader som är så pass avgörande att det ändå är berättigat med svenska som andraspråk som ett kärnämne i gymnasieskolan. Särskiljande för syftet med ämnet svenska som andraspråk är framförallt att det ska stödja den speciella inlärningsprocess som tillägnandet av ett andraspråk innebär och utveckla kunskap hos inlärarna om andraspråksinlärning. Särskiljande för karaktären i svenska som andraspråk är betoningen av den långsiktiga process som inlärningen av ett andraspråk innebär samt vikten av att andraspråkselever får metoder och verktyg för att kunna uppnå i det närmaste förstaspråksnivå i svenska språket. Den språkutvecklande undervisningen måste följa en cyklisk progression, så att kunskaperna kontinuerligt vidgas och fördjupas under hela skoltiden. Anledningen till att ämnet svenska som andraspråk uppfattas som ett stödämne till ämnet svenska beror delvis på den osäkerhet som funnits omkring ämnets syfte och innehåll. Vid en analys av kursplanerna för de båda svenskämnena går det att finna vissa skrivningar som eventuellt kan bidra till uppfattningen om ett stödämne. I syftesbeskrivningen står det ?? att stödja den speciella inlärningsprocess som tillägnandet av ett andraspråk innebär.? Och att ?Eleverna ska hjälpas till en vid och varierad språkutveckling?? Samt att de ska ?? klara sig i vidare studier, arbets- och samhällsliv.? Kursplanens ordval stödjas, hjälpas och klara sig kan bidra till ett bristtänkande i synen på andraspråkselever. Dessa ord går inte heller att återfinna i syftet för ämnet svenska. Där är istället motsvarande ordval stärka, bidra, utveckla och öka. Men i takt med att andelen behöriga andraspråkslärare växer kommer också en höjning av ämnets kvalité och status att ske.

Författare

Nina Wennberg

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..