Sök:

Svart organisation kontra vit institution

The Black Panther Party i populärkultur, det amerikanska historiebruket och film som socialt minne


Syfte med denna uppsats är att undersöka hur lärare arbetar med att introducera skönlitteratur vid klassgemensam läsning. Uppsatsen tar också upp vilka eventuella konsekvenser lärarnas val av introduktion kan få för elevernas läsutveckling. Undersökningen baseras delvis på teorier kring hur elevers möjlighet att påverka valet av skönlitteratur kan påverka deras inställning till vad de läser, men i första hand grundar sig uppsatsen på forskning kring kontexten vari skönlitteraturen placeras och hur den påverkar elevernas läsning. För att uppnå syftet med uppsatsen genomfördes kvalitativa intervjuer med fem lärare verksamma i grundskolans år 7?9. Intervjuerna visar att lärarna inte alltid är medvetna om hur de introducerar skönlitteratur, men att de förarbetar mer än de tror. Lärarna i intervjuerna har två olika sätt att närma sig skönlitteratur med sina elever, via genrestudier och via teman som anknyter till värdegrunds- och läroplansfrågor. Den forskning som finns på området visar sig vara delad i två inriktningar, där den ena anser att skönlitteratur ska läggas in i teman och den andra anser att elever bör få lära sig skönlitteraturens mönster för att komma djupare in i texten. De intervjuade lärarnas sätt att närma sig skönlitteraturen diskuteras utifrån dessa två läsdidaktiska inriktningar.

Författare

Camilla Sandberg

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper, KV

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..