Sök:

Subjektivt välbefinnande, stress och självkänsla hos svenska högskolestudenter


Subjektivt välbefinnande handlar om människors upplevelser av sitt eget liv, enligt deras egen subjektiva värdering av sitt liv. Studiens primära syfte var att undersöka sambandet mellan självkänsla, stress och subjektivt välbefinnande hos svenska högskolestudenter. Könsskillnader, nedlagd studietid och åldersskillnader undersöktes även i relation till subjektivt välbefinnande. Syftet undersöktes utifrån fem hypoteser och en frågeställning. Totalt delades 139 enkäter ut till studenter vid en mellanstor högskola i mellersta Sverige. Skalorna som användes var WHO-10, PSS-10 och Rosenbergs test of Self-Esteem. Analysmetoderna som användes var t-test, korrelationsanalys och en multipel hierarkisk regressionsanalys. Resultaten visar att stress och självkänsla har ett statistiskt signifikant samband till subjektivt välbefinnande. Resultatet stöds av tidigare studier, som undersökt stress och självkänsla som prediktorer för subjektivt välbefinnande. Inga könsskillnader gällande subjektivt välbefinnande hittades. Att minska stress och höja självkänsla bland studenter, kan antas bidra till bättre hälsa och akademiska prestationer.

Författare

Raifi Shyqri Edlund Alexander

Lärosäte och institution

Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..