Sök:

Styrning av personal i kreativa arbeten


Individuell kreativitet blir ett allt viktigare konkurrensmedel för företag i dagens affärsvärld. Den kreativa personalen i företag med utmärkande kreativ verksamhet behöver en miljö som tillåter dem att fritt låta kreativiteten växa och utvecklas. Utifrån dessa individers kreativa arbete skapar företagen sin lönsamhet och framgång. Företagets problem är att skapa en miljö som gynnar kreativitet och nytänkande samtidigt som företaget är framgångsrikt och lönsamt. För att lyckas med detta behöver företagen på ett effektivt sätt ta tillvara på de resurser som den kreativa personalen utgör. Syftet med denna studie är att studera hur företag tillvaratar och strukturerar det kreativa arbetet i företaget. För att besvara syftet gjordes en fallstudie i tre företag med kreativ verksamhet. Dessa intervjuades för att få uttömmande svar till forskningssyftet. Studien visar att det är problematiskt att införa struktur i en verksamhet där det huvudsakligen arbetar kreativa individer. De flesta företag inser vikten av kreativitet, men har svårigheter med hur man på bästa sätt tillvaratar den kreativa potentialen. Företagen efterfrågar system som är användbara inom kreativa företag både vad gäller styrning och utvärdering av de kreativa individernas arbete.

Författare

Ida Marttinen

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..