Sök:

Styrketräning - skadligt eller välgörande

en studie om
styrketräning för högstadieelever


Syftet med vårt arbete är att belysa om högstadieelever ges möjlighet att styrketräna på gym, ensamma eller med lärare, under lektionstid och om de i sådana fall utsätts för en skaderisk. Vi vill även undersöka på vilket sätt läraren genomför styrketräning i skolan. Rätt utförd styrketräning under uppväxten är hälsosam på många sätt. Den lägger grunden för en god fysik och ger bra förutsättningar för framtida träning. Genom kvalitativa intervjuer med idrottslärare har vi fastställt att den vanligaste styrketräningsformen som bedrivs på högstadieskolorna är cirkelträning där övningar med den egna kroppen som vikt används. Även klassisk styrketräning bedrivs på gym och då vanligtvis med lärarens närvaro. Styrketräning i unga år är inte skadlig så länge den utförs på ett korrekt sätt med låga vikter och många repetitioner. Däremot finns det en teoretisk risk för att en epifysskada på skelettet kan uppstå, med tillväxtstörning som följd, om klassisk styrketräning utförs med kontinuerlig maxbelastning under en längre period, innan epifysskivorna har förbenats. Sådan träning bedrivs dock inte på de högstadieskolor där studierna har utförts i Luleå kommun.

Författare

Andreas Grufvisare Tomas Wickberg

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..