Sök:

Studieapproach, stress, studieresultat och förmåga att bedöma egen prestation


 Med avsikt att bidra till ökad förståelse för stressrelaterad ohälsa i utbildningsmiljöer undersöks relationerna mellan studieapproach, självskattad stress, studieresultat (estimerat och reellt) och självbedömningsförmåga, med hjälp av en enkätstudie bland 128 psykologistudenter på grundnivå. För att kartlägga studieapproach används en nyöversatt svensk version av ASSIST medan PSS nyttjas för att mäta självskattad stress. Självskattad stress visar sig korrelera positivt med ytinriktad studieapproach och negativt med strategiskt inriktad studieapproach. Studieapproach har inte någon inverkan på reellt men däremot på estimerat studieresultat. Självskattad stress samvarierar både med reellt och med estimerat studieresultat. Självbedömningsförmåga påverkas inte av vare sig studieapproach eller självskattad stress. Nödvändigheten av kvalitativ analys av studiekontext och studieprestation för att kunna förklara inverkan av studieapproach betonas. Studien utmynnar i hypotesen att studenters självskattade stressnivå kan reduceras med hjälp av en studiekontext som gynnar utveckling av strategiskt inriktad studieapproach medan ytinriktad studieapproach missgynnas. 

Författare

Maria Öhrstedt

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Psykologiska institutionen

Nivå:

"Masteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng (med vissa undantag) utfört för att erhålla masterexamen.

Läs mer..