Sök:

Studie av energianvändningen på Spira förskola

En jämförande studie av faktiskt och simulerad energianvändning samt en parameterstudie av ingående data vid simuleringar av energianvändning


I detta arbete har den faktiska och simulerade energianvändningen på Spira förskola i Luleå undersökts. Den faktiska specifika normalårskorrigerade energianvändningen fastställdes till 121,4 kWh/kvm år. Vid projektering av förskolan uppskattades den specifika energianvändningen med hjälp av simuleringsprogrammet VIP-Energy till 78,5 kWh/m2 år. Därmed översteg den verkliga användningen den simulerade med 54,6 %.En parameterstudie av indata till simuleringsprogramet har också genomförts med avsikt att fastställa den totala förändringen i energianvändning då indata ändras. Följande parametrar har studerats;?Drifttid hos ventilationssystemet?Horisontvinkel?Inomhustemperatur?Klimatzonen?Kvot mellan till- och frånluft?Luftomsättning för ventilationssystemet?Solreflektion från omgivande mark?Temperaturverkningsgrad?Vindhastighet?Vridning av byggnadenNyckeltal som kan användas för att snabbt uppskatta påverkan på den totala energianvändningen har också sammanställts för majoriteten av de studerade parametrarna. I samtliga fall erhölls en hög förklaringsgrad då sambandet mellan indata och utdata approximerades. Exempelvis ökade den totala energianvändningen med 2,85 kWh/m2 år då drifttiden hos ventilationssystemet utökades med 1 timme per vardag. Då inomhustemperaturen höjdes med 1°C steg energianvändningen med 4,42 kWh/m2 år. Då luftomsättning i fastigheten ökades med 0,1 l/s m2 steg den totala energianvändningen med 1,88 kWh/m2 år. Temperaturverkningsgraden hade också stor inverkan på den totala energianvändningen där studien visar att energibehovet minskade med 0,97 kWh/m2 år för varje procentuell ökning i återvinningsgrad.Horisontvinkel, solreflektion från omgivande mark, vindhastighet och vridning av byggnaden hade en begränsad påverkan i simuleringsmiljön.

Författare

Anton Larsson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..