Studie- och yrkesvägledning på sfi behövs den?
Syftet med denna studie är att göra en jämförelse av svenska för invandrare (sfi) i två
kommuner, en liten kommun och en medelstor kommun. Samt undersöka sfistuderandes
erfarenheter, behov och berättelser om önskemål av studie- och
yrkesvägledning. Undersökningen bygger på en kvalitativ intervjustudie med fem
respondenter. Respondenterna är två sfi-studerande med utländsk bakgrund som
studerar på vuxenutbildningen, två rektorer och en studie- och yrkesvägledare. De
teorier som i första hand har används finns inom sociologiska forskningsfält som
förklarar varför människor handlar på en viss sätt och hur behoven styr individens
beteende. Andra teoretiska perspektiv som används berör arbetets mening för individen
samt karriärteorier som förklarar varför människor hamnar i olika valsituationer och
vad är det som påverkar det. Resultaten visar att respondenterna har olika erfarenheter
av studie- och yrkesvägledning. Dessutom har respondenterna uttryckt sitt behov och sin
önskan av att få kontinuerlig studie- och yrkesvägledning av en studie- och
yrkesvägledare. Resultaten visar även tydliga olikheter vad det gäller den ekonomiska
resurser och prioriteringar mellan kommunerna, det finns till och med likheter gällande
uppfattningen om betydelse utav studie- och yrkesvägledning på sfi för
studiemotivation.