Sök:

Studie- och yrkesvägledning inom Sfi

En balansgång mellan utbildning, arbetsmarknad och individ


Syftet med studien är att beskriva och analysera studie- ochyrkesvägledares funktion i samband med elevers övergång från Sfi till andrastudier och arbete. Vidare sätts deras arbete i relation till uppdraget för Sfioch vägledning. Studien är avgränsad så till vida att den endast utgår frånstudie- och yrkesvägledares egen uppfattning om sin funktion och sitt arbete.Studien är kvalitativ, metoden är semistrukturerade intervjuer och urvalet bestårav tio informanter, samtliga utbildade studie- och yrkesvägledare som äranställda som det inom Sfi. Resultatet är att vägledare arbetar med informationoch vägledning individuellt och i grupp. Det finns stora skillnader i resurseroch organisationsstruktur mellan olika verksamheter vilket gör att arbetetuppvisar skillnader i omfattning och inriktning. Samarbete internt och externtär såväl ett hinder som en möjlighet för arbetet. Vägledare fungerar både somdörrvakter och dörröppnare i förhållande till elevernas övergångar till studieroch arbete. Det förekommer även cooling down och pushing up i förhållande tillelevernas tankar om framtiden. Det finns en motsättning mellan styrdokument förSfi och vägledning, där den ena starkt betonar arbetsmarknad och den andraindividen. Vägledarna arbetar inom en utbildningsform som i hög gradreproducerar rådande klass-, köns- och etnicitetsnormer.

Författare

Andrea Dahlin Lina Forsberg

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..