Students conceptions of energy in ninth grade and high school
Syftet med denna studie är att undersöka kunskaper om jordens energiflöde i årskurs 9 och på
gymnasiet efter genomgången kurs naturkunskap A. Vi vill även undersöka om kursplanernas
mål och kriterier som täcker detta område uppfylls, samt hur eleverna tillämpar ett
naturvetenskapligt språk. I undersökningen jämfördes svaren mellan elever i åk 9, elever som
går samhällsvetenskapligt program och naturvetenskapligt program på gymnasiet. Totalt
deltog 144 elever i en enkätundersökning där de fick besvara frågor av öppen karaktär om
energikedjor. En möjlig slutsats gällande denna studie är att en större andel elever på
gymnasiet jämfört med åk 9 har i sina svar angivit fler steg i energikedjorna.
Gymnasieeleverna har tydligare beskrivit energikedjorna med flera naturvetenskapliga
begrepp och termer. I både åk 9 och gymnasiet uppnår enbart en del elevsvar kursplanernas
mål och kriterier. Resultaten visar på att eleverna har kunskapsbrister om jordens energiflöde
och om energibegrepp. Eleverna verkar ha svårt för att förstå energiprincipen och
energihushållning med avseende på begreppen energikvalitet och energikvantitet.