Sök:

Sökresultat:

28 Uppsatser om Kvalitetsledningssystem - Sida 1 av 2

Uppbyggnad av kvalitetsledningssystem i utbildningsverksamhet : En kvalitativ studie på Barn- och utbildningsförvaltningeni Flens kommun

Aktuell forskning visar att svenska skolresultat är nedåtgående, där bristande systematiskt kvalitetsarbete pekas ut som en möjlig anledning till att eleverna inte når de grundläggande målen. Flens kommun var en av de kommuner som uppmanats av Skolverket att utveckla sitt systematiska kvalitetsarbete och vidare initierade kommunen uppbyggnaden av ett Kvalitetsledningssystem. Studiens syfte var att erhålla en djupare förståelse för medarbetarna i Flens kommuns upplevelser av uppbyggnaden. Studien sökte genom ett kvalitativt perspektiv, svar på frågor kring vad ett Kvalitetsledningssystem kan definieras som, vilka moment som är betydelsefulla samt vilka deltagare som upplevs betydelsefulla vid uppbyggandet. Resultaten från de båda sammanställdes i fyra kategorier: Anpassning till kontext, Stabil process, Management och Allas delaktighet.

Utformning av kvalitetsledningssystem

Detta examensarbete har gjorts under 2007 på Revent International AB och är en studie i hurman utformar ett webbaserat Kvalitetsledningssystem. Syftet med arbetet har varit att göra engrundlig sammanställning av material-, dokument- och informationsflödena i företaget och attdärefter skapa ramen för ett Kvalitetsledningssystem. Kvalitetsledningssystemet skulle bådeuppfylla kraven för ISO 9001-certifiering och vara ett användbart verktyg i företagetskvalitetsförbättringsarbete.Definitionen på kvalitet är ?förmågan att tillfredsställa kundernas behov?. Allt kvalitetsarbetemåste därför alltid utgå ifrån kunden.

Kvalitetsledningssystem enligt ISO 9001 : Produktionsprocessen

This report is the result of a thesis work done at the Department of Engineering Sciences, Uppsala University, and includes 15 ECTS points. The work has been performed at Företag A, a company specializing in electronics whose major product has become a sophisticated tool used by authorities across northern Europe. Företag A has initiated a quality management system according to the criteria set by ISO 9001. Following demands from customers, Company A has now decided to also start working towards a certification according to SS-EN ISO 9001:2008, this work is the foundation for the thesis work. The thesis work has been limited to the production process and the aim has been to enable this process to be certified according to ISO 9001:2008. The work has been performed by analyzing the existing quality management system and the requirements for each process included, whereby the gap between the current and the target state has been mapped. Suggestions have then been made on how this gap can be filled, some of these suggestions have also been carried out during the thesis work. The conclusions drawn are that quality management does not have to be complicated, but quickly becomes so when the complexity of the processes increases.

Kvalitetsledningssystem - Strukturering i en innovativ företagsmiljö

Ted Bernhardtz at work (T.B) är ett litet och innovativt företag med stora kunder. T.B harvuxit utanför gränserna av vad som kan beskrivas som en enkel och överskådligföretagsstruktur. Ett företag som är i förändrings- och utvecklingsfas kan ha svårt att hanteraarbetet i ett ostrukturerat Kvalitetsledningssystem och tillförlitligheten i företaget kan kommaatt svikta om strategier är otillräckliga.Examensarbetets syfte är att kartlägga företagsorganisationens nuvarande struktur ochidentifiera brister gentemot kvalitetsstandarderna ISO 9000:2005 och ISO 9001:2008.Därefter skall en företagsanpassad grund byggas upp som förbättrar företagets effektivitet ochförmåga att öka kundtillfredsställelsen. En involvering av medarbetare skall införlivas så attledningssystemets tillförlitlighet behålls.Genom teoristudier, intervjuer och företagsanalysering har en kartläggning av företagetsfrämsta brister och behov genomförts. Den visade att det fanns flertalet rutiner ocharbetsmoment som var mer än tillräckliga för att tåla en tredjepartsrevision.

Att upprätta, dokumentera och införa ett kvalitetssystem
enligt ISO 9001: 2000

Detta examensarbete har utförts på Svenska Träbroar AB beläget i Kroksjön utanför Skellefteå. Företaget projekterar, tillverkar och monterar broar av trä för den nordiska marknaden. Bakgrunden till arbetet har varit att företaget velat skapa en atmosfär av ordning och reda genom att införa ett Kvalitetsledningssystem. Ett kvalitetssystem syftar, bland annat, till att: • Klargöra arbetssätt • Tydliggöra ansvarsfördelning • Förbättra relationer till kunder • Öka kvalitetsmedvetandet bland personalen • Förbättra den interna kommunikationen • Ge ledningen ett beslutsunderlag för att fatta rätta och riktiga beslut avseende kvalitetspåverkande åtgärder • Förbättra leverantörsrelationer • Skapa en mer flexibel organisation • Möjliggöra förbättringsarbete • Öka produkt- och tjänstekvaliteten och styra den så att den motsvarar kundens behov Ovanstående punktlista är en uppräkning av önskade effekter av ett offensivt kvalitetsarbete. Ett bra stöd för att nå dessa effekter är att jobba enligt ett kvalitetssystem som styr arbetssätt vad gäller: processer, produkter och tjänster, förbättringsarbete etc.

I(SO)X - Är systemen möjliga att förena?

Bakgrund ? Genom instiftandet av Sarbanes ? Oxley Act of 2002 har företagen som varittvungna att följa lagen skapat processer och kontroller över den interna kontrollen gällandesin finansiella rapporteringen. I och med de ökade kraven på företagen som lagen ställer harockså kostnaderna för att följa densamma ökat. Då de flesta företag sedan tidigare användersig av kvalitetledningssystem såsom ISO 9001, har företag börjat fundera på om de kaneffektivisera sitt arbete gällande Sarbanes-Oxley Act och ISO 9001 genom att på något sättförena de två.Syfte ? Uppsatsens syfte är att se om det på något sätt går att förena det arbete somföretagen lägger ner på Kvalitetsledningssystem såsom ISO 9001 med arbetet som det krävsatt följa Sarbanes-Oxley Act of 2002.Avgränsningar ? Studien har avgränsats till att undersöka ett företag, Volvo Lastvagnar.Vidare avgränsning har gjorts i den mån att det är endast externa parter som i någon form ärverksamma på den svenska marknaden som har intervjuats för insamling av data ochinformation.Metod ? En kvalitativ metod har använts i uppsatsen, vilket förefaller naturligt då uppsatsenhar undersökt ett företag och inte flera.

?DET ÄR MEDARBETARNA SOM GÖR FÖRETAGET? : - utvecklandet av ett kvalitetsledningssystem med fokus på medarbetare i callcenter

Teorier som tar upp medarbetare som en bidragande faktor till produktkvalitet är breda och riktar sig mot företag av varierande storlekar från olika branscher. Författarnas syfte har därför varit att utforma en egen modell för medarbetarkvalitet som inriktar sig specifikt mot företag av liknande storlek inom samma bransch. Undersökningen har gjorts på Länsförsäkringar Uppsalas och Sala Sparbanks callcenter. Modellen presenteras i uppsatsens avslutning som KLSM- Kvalitetledningssystem med fokus på medarbetare. KLSM är baserad på faktorer som tar hänsyn till callcenters särskilda natur och skiljer sig från de generaliserande modellerna..

ISO 9001 - Vägen mot nöjda kunder? : En studie i hur företag bör tillämpa kvalitetsledningssystemet ISO 9001

Syftet med undersökning är att studera på vilket sätt tillämpningen av ISO 9001 påverkar kundnöjdheten samt om det innebär, eller om det krävs mer, för att erhålla nöjda samt lojala kunder.Denna studie är utav kvalitativ karaktär och består av intervjuer. Intervjuobjekten var servicemarknadschefer samt kunder hos sex bilverkstäder i Stockholms län. Studien utgörs av en deduktiv ansats.Studiens empiri består av intervjuer med servicemarknadschefen samt fem kunder på respektive verkstad.Slutsatser som kan härledas ur undersökningen är att för att nå hög kundnöjdhet samt erhålla lojala kunder, bör ISO 9001 ses som en standard, vilken kräver utveckling samt anpassning utifrån företagets egen verklighet. Utöver detta är personlighet i form av ett genuint engagemang för den individuella kunden av stor betydelse..

Förändringsarbete i kvalitetsledningssystem - En fallstudie vid Electra Sweden AB, Kalmar

Syfte och frågeställningar: Syftet med studien är att jämföra och belysa hur friluftslivsföretag har utvecklats och hur utveckling och användande av friluftslivsprodukter skett i Sverige och Norge under senaste 20 åren samt hur utvecklingen kan tänkas se ut i framtiden.                      - Hur har den ekonomiska utvecklingen sett ut för företagen?- Hur har utvecklingen sett ut för kvinnor?- Påverkar moderna äventyrare utvecklingen?- Sker utvecklingen mot design mer än funktion?- Påverkar en eventuellt rådande sportifiering utvecklingen?- Hur påverkar reklam och metaprodukten utvecklingen?- Finns skillnader mellan Sverige och Norge rörande detta?Metod: Genomgång av litteratur och produktinformation från företagen Haglöfs, Bergans och Aclima kompletterat med kvalitativa intervjuer med nyckelpersoner inom respektive företag och fyra andra personer  med nära koppling till friluftsliv.Resultat: Under de senaste 20 åren har utvecklingen för kvinnor gått från unisex till specifika märken enbart avsedda för den kvinnliga marknaden. Perspektivet har gått från funktionalitet till mer mode och trendriktiga produkter. Dessa produkter marknadsförs genom moderna äventyrare, concept stores och livsstilar. En rådande sportifiering av friluftslivet verkar ske både i Norge och Sverige, och möjligen i högre grad i Sverige.

Grundorsaksanalys i System C2 : en enkel och generell systematik

Problem eller avvikelser uppstår i en organisation när dess standard, mål eller riktlinjer inte kan uppnås. För att effektivt kunna minimera problemens inverkan i framtiden kan en grundorsaksanalys tillämpas. En grundorsaksanalys avser en systematisk analys vars, syfte är att förstå varför avvikelsen uppstod från början för att kunna identifiera dess underliggande orsak och utveckla systematiska åtgärder [7]. Grundorsaksanalysens syfte är att finna den underliggande orsaken till varför ett problem har uppstått och på så sätt eliminera dess inverkan i framtiden. Grundorsaksanalys ingår som en viktig del i kvalitetsledning och bör behandlas av organisationens Kvalitetsledningssystem.

Införande och effekter av miljöledningssystem i LKAB
Svappavaara: med avseende på organisationens mottagande

För att leva upp till ökande omvärldskrav har miljöledningssystemstandarder tagits fram som ett hjälpmedel. LKAB Svappavaara har fungerat som ett pilotprojekt i LKABs pågående arbete med att införa miljöledningsstandarden ISO 14001 i hela koncernen. Syftet med detta examensarbete har varit att utvärdera effekterna av införandet av miljöledningssystem i LKAB Svappavaara med avseende på mottagandet i organisationen. Arbetet ska också ge vägledning inför framtida arbete med att införa miljöledningssystem inom LKAB. Arbetet har avgränsats till att endast behandla organisatoriska delar av miljöledningssystemet: kommunikation, utbildning, ledningens arbete, integrering av miljöledningssystem i Kvalitetsledningssystem, revision och anställdas delaktighet.

Mjölkproduktion ? kvalitetssäkring från gård till mejeri samt möjliga risker för konsumenten

Kvalitetssäkringssystem används i livsmedelsproduktionen för att identifiera och kontrollera de potentiella faror som kan påverka slutproduktens kvalité och säker-het. I produktionen av pastöriserad dryckesmjölk är Hazard Analysis Critical Con-trol Point (HACCP) ett väl etablerat redskap som används för att eliminera de mi-krobiella, kemiska och fysikaliska risker som kan drabba mjölk. Kvalitetsförsäm-ring hos mjölk kan orsakas av flera olika bakterier och Kvalitetsledningssystem genomförs på både mjölkgård och mejeriföretag för att säkerställa att mjölkens bakteriehalt hålls på en godkänd nivå. Syftet med denna litteraturöversikt är att sammanställa den information som publicerats om de mikrobiologiska faror som hotar produktionen av kvalitetssäker mjölk samt vikten av att kontrollera dem med hjälp av kvalitetssäkringssystem som HACCP. Fokus har lagts på de bakterier som är vanligt förekommande i miljön kring mjölkproduktion samt hur de riskerar att kontaminera mjölk, vars kvalité och säkerhet därmed försämras.

Kvalitetsledningssystem för företag igolvbranschen

This thesis describes possibilities for Metso Paper to lower their costs of spray pipes for their pulp wash press TRPE, with maintained good functionality and quality.Information that can be used by competitors has been censored in this version of the essay.To find solutions, alternative suppliers have been contacted and asked to quote. There has also been a new spray pipe designed. The manufacturing costs of the new design have been calculated.The thesis also contains a concept generation of an alternative product to the spray pipes in installations where a high pressure washer is used.To be able to ask other manufacturers of spray pipes to quote, a demand specification based on the currently used spray pipe was made. This was then sent to two alternative suppliers.An investigation of earlier used spray pipes, and the currently used, shows that the nozzles are a big part of the total costs of the spray pipes. To attempt to reduce the nozzles high cost an concept generation was made to find the best solution for a new design.There was a request that it should be possible to change the internal brushes in the spray pipe without cutting and welding.

Vilka faktorer finns bakom ISO 9000 seriens omfattande spridning?

Syftet med uppsatsen är att undersöka och analysera hur ISO 9000 serien utvecklats och spridits med utgångspunkt från Røviks teori gällande framgångsrika recept. Vi har sökt svaren till vilka faktorer som gör att organisationer tar till sig konceptet och implementerar det. Frågor har skapats utifrån ovanstående teori som sedan ställts till Sveriges samtliga tio ackrediterade certifieringsorgan som utför revisioner av standarden. Vi har även ställt frågor till SIS, Swedish Standard Institute som ansvarar för framtagandet av standarder i Sverige. Efter att ha applicerat och analyserat den empiri som vi erhållit genom intervjuer och litteraturstudier har vi funnit att ISO 9000 serien till stora delar stämmer överens med vald teori.

Managementteknologier i harmoni eller i konflikt? : En studie av TQM & MBO samt deras översättning och influenser hos två utförare i beställar-utförarmodellen

Kvalitetsrörelsen avspeglar sig i managementteknologier såsom TQM och NPM som implementerats inom den privata- och offentliga sektorn. Inom NPM används MBO som dess främsta verktyg. MBO kan vid en jämförelse ses som en motsats till det TQM sägs stå för. Beställar-utförarmodellen som brukas inom NPM har privata sektorn som utförare. Det huvudsakliga syftet för denna studie är att undersöka om två organisationer tillämpar TQM eller MBO eller dessa i kombination.

1 Nästa sida ->