Sök:

Stress och självkänsla

en studie av barn i mellanstadieåldern


Barn har en mer begränsad förståelse av begreppet stress än vad vuxna har, men stressens negativa effekter drabbar barn lika mycket. Med utgångspunkt i Erikssons psykosociala teori (Eriksson 1950,1963) om individens utveckling, var syftet med detta arbete att undersöka huruvida det hos barn existerar ett samband mellan hög grad av upplevd stress och försämrad självkänsla. Dessutom, föreligger det någon skillnad mellan flickor och pojkar vad gäller stress och självkänsla? För studien användes två mätinstrument, dels ett standardiserat psykologiskt test vilket mätte självkänsla och dels ett intervjuformulär vars syfte var att mäta personlig upplevelse av stress. Tio informanter, sju flickor och tre pojkar, i åldrarna 11-12 år deltog i studien. Resultaten visade på ett samband mellan graden av upplevd stress och nivån på självkänslan hos sex av informanterna. Dessa uppvisade antingen en hög nivå av upplevd stress och dålig självkänsla, eller låg nivå av upplevd stress och god självkänsla. Några könsskillnader kunde inte urskiljas. Däremot visade testresultaten att flickorna hade en betydligt bättre självkänsla än pojkarna.

Författare

Marie-Louise Lidman

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..