Sök:

Stress och Coping

en vägledning för ledningen


Syftet med denna studie var att belysa vad arbetsgivare kan göra för att minska stressen hos den enskilde individen och på så sätt också minska ohälsotalen. Ett antal forskares syn på stress har studerats för att få fram vilka faktorer som har betydelse för den enskilde individens psykosociala arbetsmiljö. En enkätundersökning genomfördes för att mäta vilka faktorer som framkallar upplevd stress hos individen. Vår utgångspunkt bestod till stor del av Karaseks krav och kontrollmodell. De faktorer som mättes i enkäten var individens upplevda kontroll, krav, sociala stöd, personliga egenskaper och tekniskt informativt stöd. Resultaten av undersökningen visade på ett samband mellan upplevda krav och upplevd stress. Men också att ledarens stöd, och att ledaren respekterar den anställdes tankar och idéer har en stor betydelse för om individen ska uppleva trivsel och glädje i sin arbetssituation. Vi anser därför att det är av största vikt att ledare görs uppmärksamma på betydelsen av god psykosocial arbetsmiljö för ohälsotalen. Att ledaren förstår vikten av ett gott stödjande ledarskap, kan motverka negativ stress. Här är kunskap och utbildning viktigt. Att fokusera på det friska på arbetsplatsen, lämnar mindre utrymme för det negativa. För individen gäller det att se över hela sin livssituation och att ha kontroll över den, för att minska den skadliga stressen.

Författare

Anna-Lena Björkenäs Marita Lundkvist

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..