Sök:

Strategiskt inköp till industrialiserade byggprodukter

Inköpsstrategier baserade på en industrialiserad byggprocess


El-installationer är ett komplext paket att upphandla, vilket till stor del beror på el-marknadsstrukturen. El-marknaden kännetecknas av karaktärsdrag liknande oligopolmarknader, med en styrande aktör, ett begränsat antal leverantörer samt en icke fungerande konkurrens. Allt fler byggföretag övergår från den traditionella marknadspraxisen till ett mer industriellt byggande. Det ställer krav på inköpsarbetet och kräver nytänkande i form av innovationer, utifrån den individuella byggprocessen. Studiens syfte var att undersöka hur ett byggföretag bör agera vid inköpsbeslut av el-installationer. Studien undersökte inköpsprocessen samt vilka faktorer som påverkade inköpsbeslut, associerat till el-installationer. Utifrån detta syftade studien till att ge rekommendationer för hur inköpsstrategier för el-installationer bör utvecklas. En fallstudie utfördes på NCC Construction, ett svenskt byggföretag som satsar hårt på att möjliggöra boenden med god kvalitet till lägre kostnader. Företaget har fokuserat på att integrera metoder från Lean produktion med en byggprocess. Resultatet blev ett välutformat industriellt byggsystem, som medfört kontroll och styrning av både kostnader och resurser. Inköpsaktiviteterna är jämfört med traditionella byggsystem betydligt annorlunda. Studien började med en övergripande nulägesbeskrivning, där beståndsdelar kring byggsektorn, el-marknaden, konkurrensproblem och el-installationer undersöktes. Därefter valdes en kvalitativ metod, för att samla in empirisk data utifrån ett antal intervjuer med personer som hade koppling till inköpsprocessen och el-installationer. Även en observation och en workshop kom till del under studiens gång. Studiens forskningsansats var induktiv, med utgångspunkten från teoriområden kring bland annat Lean produktion, outsourcing och upphandlingsprocesser, för att utveckla nya inköpsstrategier associerat till en industrialiserad byggprocess. Därefter utformades en teoretisk referensram av inköpsrelaterade teorier kring inköpsprocessen, leverantörsstrukturer och inköpsstrategier. Stegen i inköpsprocessens visade karaktärer av fasta kriterier, ett långsiktigt och fast avtal med en materialleverantör, tillfälliga avtal med el-installatörer som upphörde efter färdig byggnad, samt eftersträvade mål om partering med både materialleverantörer och underentreprenörer. Den Lean-inspirerande byggprocessen av standardiserade arbetsmoment, företagets inköpsorganisationer, leverantörsmarknad och struktur samt leverantörsrelationer, var faktorer som påverkade inköpsbeslut. Företaget upplevde det nuvarande samarbetet med materialleverantören som ofördelaktigt, vilket behovet för nya inköpsstrategier uppstod. Resultaten för inköpsstrategier föll på möjligheten kring en logistikaspekt i form av centrallager, den industriella byggprocessen visade möjligheter till att köpa färdiga och ?smarta? produkter, samt att övervägande om att samarbeta med underliggande aktörer i värdekedjan fanns. För samarbeten med underliggande materialleverantörer rekommenderas att eftersträva relationsdrivna förhållanden, mot riktningen strategiska allianser. Det är rekommenderat att utveckla produktinnovationer, för att effektivisera el-installationsarbetet och byggprocessen. Det är rekommenderat att utforma ramavtal med el-installatörer, vilket utgör basen för ett långsiktigt och integrerat samarbete. El-installatörer som har mycket att vinna på ett samarbete har identifierats som potentiella kandidater. En ytterligare rekommendation är att erbjuda en specifik certifiering, samt att låta samma el-installatörer utföra samtliga arbeten inom närliggande geografiska områden.

Författare

Ann-Margaret Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..