Sök:

Strategisk ledning av en destination


Vårt syfte är att studera vad ett företagsekonomiskt perspektiv på strategisk ledning innebär för en komplex turismdestination. En del av den strategiska planeringen på en destination kan innefatta en strategi för turismen och vidare vill vi därför betrakta begreppet turismstrategi, för att utifrån olika tankesätt analysera kring denna strategi och dess användning inom planeringen för destinationen. Med utgångspunkt i syftet har vi valt att utföra en kvalitativ empirisk undersökning i form av både personliga intervjuer och intervjuer per telefon och e-post. Respondenterna har utgjorts av 24 beslutsfattare inom turismnäringen hos svenska kommuner. Vidare har vi tillämpat lämplig litteratur samt vetenskapliga artiklar. Vår åsikt är att det inte enbart går att applicera ett företagsekonomiskt perspektiv gällande strategisk ledning av en destination, eftersom det medför risken att flera viktiga aspekter förbises. Strategisk ledning på en destination involverar ledning av nätverk och hantering av relationer där olika organisationer samarbetar. Ledning av en destination är komplicerat då de enskilda företagen trots allt själva styr över sin egen verksamhet. Att ha en strategi för turismnäringen kan, men behöver inte nödvändigtvis, vara ett verktyg för att försöka sammanföra motstridiga intressen samtidigt som den kan tydliggöra arbetsprocessen med att utveckla turismnäringen.

Författare

Victoria Zarzuela Maria Wasikkaoja

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Institutionen för Service Management och tjänstevetenskap

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..