Sök:

Strategiformulering i nystartade företag ? Tar strategiteorier hänsyn till små företags dynamik?


Sammanfattning Problem:Då samtliga författare har fördjupade studier inom strategiområdet och vi alla kan tänka oss att starta företag i framtiden såg vi det som en naturlig följd att vår uppsats skulle behandla dessa områden. Små och nystartade företag är av stor samhällsekonomisk betydelse men trots detta är de flesta teorier och modeller som lärs ut idag inte tillämpbara på dessa företag. Det är inte heller klarlagt vad som ligger till grund för strategiformuleringen i små bolag. Syfte:Syftet med vår uppsats är att i små, nystartade företag med tillväxtambition skapa förståelse för de delar inom strategiprocessen som ligger till grund för formuleringen av strategin och jämföra detta sätt att arbeta med den teori som idag lärs ut inom strategi för såväl stora som små företag. Vi vill med detta inte bara se om det föreligger en skillnad mellan strategiformuleringsarbetet i teorin och praktiken utan även försöka få svar på vilka faktorer som ligger bakom denna eventuella skillnad. Metod: Då vi ville skapa förståelse för strategiformuleringen i nystartade företag valde vi att genomföra en kvalitativ fallstudie med tre intervjuer av personer med insyn i strategiprocessen i våra tre fallföretag. Dessa utgjorde de viktigaste primärkällorna. Vi genomförde intervjuerna efter en kvalitativ modell för att efterlikna en diskussion där båda parter samtalade sig fram till de svar vi eftersökte. Fallföretagen valdes ut genom våra uppställda kriterier. Enligt dessa skulle företagen vara: nystartade, ha tillväxtambition, besitta en färdig produkt eller tjänst samt ha en omsättning. Vår empiriska studie valde vi att jämföra med två teoretiska delar. Dels två traditionella ansatser för strategi; Industri-organisations ansatsen och den resursbaserade ansatsen. Dels teorier samt empiriska resultat för små bolag. Sekundärdata har främst hämtats från relevant litteratur, aktuella artiklar från forskare och managementskolor samt fallföretagens hemsidor. Slutsatser:Ett flertal intressanta slutsatser har kunnat dras i vår studie. Vi kunde notera att arbetet med strategiformuleringen i flera avseenden förändras i takt med att företag växer. Bland annat ökar formaliseringsgraden samtidigt som den adaptiva förmågan verkar minska. Det kunde också urskiljas att marknadens karaktäristik har en stor inverkan på hur arbetet med strategiformulering bedrivs. Den kanske mest intressanta slutsatsen vi har dragit är att företagens fokus går från det externa till det interna när de växer. Således passar I/O-teorin bäst för nystartade företag medan den resursbaserade ansatsen är bättre lämpad för större företag.

Författare

Johan Funnemark Jonas Lindholm Hampus Pihl

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..