Sök:

Storytelling som verktyg för transformationsupplevelser

livsstilsförändring för en hållbar utveckling


Vi lämnar snart upplevelsesamhället bakom oss och går mot en ny tid. En tid där den hållbara utvecklingen spelar stor roll och människor kommer att existera i samförstånd med naturen istället för över den. Denna trend kallas det transmoderna samhället och identifierades av Luyckx (1998) samt Rodriguez (2001). Samtidigt talar Pine & Gilmore (1999) om transformationsupplevelser vilket innebär upplevelser av livsstilsförändrande art. Jag tyckte det var intressant att kombinera dessa begrepp och undersöka hur man kan skapa en transformationsupplevelse i syfte för en hållbar utveckling och en ökad livskvalitet och därmed bidra till ett transmodernt samhälle. För att möjliggöra detta behövde jag ett verktyg. Människans fascination för berättelsen och dess effekt att få människor att förlora verklighetsuppfattningen och förflyttas till narrativa världar borde således vara en möjlighet att påverka någon till en livsstilsförändring. Därav föll valet på storytellingmetodiken, vilken innebär applikation av en berättelse på en upplevelseprodukt för att öka helhetsupplevelsen och på så sätt göra den minnesvärd. Genom ett verksamhetsförlagt lärande på företaget Stylt Trampoli valde jag att explicit studera den storytellingmetodik de arbetar efter där. Studiens mål har varit att utveckla en konceptmodell som uppfyller studiens syfte: Hur man med storytelling som verktyg kan skapa upplevelser som har för avsikt att påverka människor till en livsstilsförändring i syfte för en hållbar utveckling och en ökad livskvalitet. Jag har huvudsakligen jobbat med en teoretisk ansats för att besvara mina forskningsfrågor men utnyttjade även empiriskt material framtaget i intervjuer med informanter som har berättelsen som arbetsverktyg. Detta för att stärka mina konklusioner utan att ha ansatsen att testa mina resultat genom empirisk hypotesprövning. I studien har jag funnit att berättelsen har kraft att förflytta sin mottagare till narrativa världar, även då den är gestaltad i en upplevelseprodukt. Men för att uppnå en faktisk transformation krävs det dock mer. I den konceptmodell som utgör studiens resultat framgår det att storyn fungerar som en trovärdig avsändare av en upplevelseprodukt. Denna upplevelseprodukt kan i sin tur gestalta ett angeläget budskap. För att upplevelseprodukten ska kunna leda till transformation bör den uppfylla individens behov av verklighetsflykt och beröra henne emotionellt samtidigt som den bör vara kognitivt stimulerande och utbildande. Individen bör även delta aktivt i upplevelsen. Resultatet av denna studie pekar på att om man utformar upplevelseprodukten på detta sätt bör det leda till en förändring i individens miljöattityder. De förändrade attityderna kan i sin tur leda till en förändring i individens levnadsätt och även till att individen sprider budskapet vidare. Dessa två aspekter kan i sin tur leda till ett transmodernt samhälle förutsatt att det gestaltade budskap förmedlar information om en hållbar utveckling och en ökad livskvalitet.

Författare

Evelina Roos

Lärosäte och institution

Luleå/Musik och medier

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..