Sök:

Störningar i kommunikationsprocessen

en jämförande undersökning av distans- och kontorsarbetare


Kommunikation är viktigt för att människor ska kunna arbeta tillsammans. På arbetsplatsen är det viktigt att kunna utbyta erfarenheter, fråga om oklarheter, fördela och delegera uppgifter samt diskutera med medarbetarna. Men kommunikationen fungerar inte perfekt. Det finns många störningar som gör att kommunikationen inte alltid blir bra. När dessutom några av medarbetarna finns på distans, vad händer då med kommunikationen? Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för vilka störningar som finns i kommunikationsprocessen, samt när och varför de uppstår. Vi gjorde en jämförande undersökning för att se om det fanns några skillnader på störningar som distans- och kontorsarbetare upplevde. Undersökningen baserades på personliga intervjuer med både distans- och kontorsarbetare som arbetar i ett team. Vårt delsyfte var att beskriva hur man kan åtgärda eller mildra störningarna. Undersökningen visar att distansarbetarna upplever färre störningar i kommunikations-processen än kontorsarbetarna. Distansarbetarna tycker att störningarna beror främst på tekniska problem medan kontorsarbetarna trycker på tids- och kunskapsbrist som orsaker. Undersökningen visar tydligt att för att minska störningar i kommunikations-processen bör organisationer utarbeta en kommunikationsstrategi. Där bör bland annat ingå utbildning av personalen i hur de olika kommunikationstekniska hjälpmedeln ska användas.

Författare

Anna Håwestam Ann-Helene Willberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..