Sök:

Starka organisationsvarumärken - en jämförande studie av varumärkesidentitet som framgångsfaktor


Syfte: Att undersöka identitetsuppbyggnaden hos framgångsrika, globala organisationsvarumärken och hur denna identitet kommuniceras till kunderna. Metod: Uppsatsen är skriven på uppdrag av Gambro. Vi har valt att göra en kvalitativ, jämförande studie av sju fallföretag verksamma inom hälsovårdsbranschen, alla med framgångsrika, globala organisationsvarumärken. Den teoretiska ramen utgörs av en syntes mellan konsument- och organisationsvarumärkesteori. Slutsatser: (1) Identifikation av fem identitetskomponenter och tre kommunikationskomponenter ingående i globala organisationsvarumärken. (2) Starka, globala organisationsvarumärken i hälsovårdsbranschen karaktäriseras av långsiktiga mål och visioner med forsknings- och utvecklingsfokus, specialistpositionsring, pålitlig och omsorgsfull personlighet, helhetslösningar som konkret mervärde, medarbetarengagemang och etik som företagskultur. Dessa identitetskomponenter kommuniceras genom infriade löften via en kompetent och välutbildad säljkår, medvetenhet om global, kulturell diversifiering och anpassning av verksamheten i enlighet med denna diversifiering utifrån tillgängliga resurser samt användning av källvarumärkningsstrategi.

Författare

Nilla Edvardsson Tommy Papp

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..