Stad-i-park - Framtidens stadsbyggnadsstrategi?
Fysisk planeringSpatial planning - communicationsSpatial planning - local planningSpatial planning - social planningStadsbyggnadsstrategiUtopiKarlskronaHållbarhetsaspekterGrönskaFörtätningarSpårbilar
Historiska stadsbyggnadsstrategier med fokus på hållbarhet eller grönska utgör
utgångspunkten för framtagandet av en ny stadsbyggnadsstrategi som ska vara
hållbar ur alla aspekter; både ur ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt
perspektiv. I kandidatuppsatsen undersöks möjligheterna att fortsätta förtäta
staden och samtidigt behålla stadens parker och grönska. Stadsbyggnadsstrategin
är döpt till Stad-i-park och är en utopisk vision som syftar till att förändra
vårt sätt att leva och vilken funktion en stad ska fylla för att nå en hållbar
utveckling. Detta uppnås i teorin genom att ersätta transporterna inom staden
med framförallt spårbunden trafik, öka mötesplatserna i staden genom att föra
in mer grönska och torg samt att förtäta staden då byggnader som tillhör dagens
trafiksystem inte längre behövs. Förändringar i infrastrukturen ska inte
påverka rörligheten utan staden ska även i fortsättningen vara
tillgänglighetsanpassad vilket bl.a. kan tillgodoses genom att reducera stadens
barriärer.
Genom att skapa en variation av grön- och vattenområden, torg och gågator i
bostads-, arbets- och serviceområden inom staden kan ett attraktivt
stadslandskap bildas där hållbarheten prioriteras för att skapa en värdefull
helhetsmiljö. En förutsättning för att minska transporterna och öka
attraktiviteten är att staden blir funktionsblandad så att det blir möjligt att
nå arbete, service och butiker på rimligt avstånd från bostaden.
För att visa hur strategin kan utformas i praktiken redovisas ett
gestaltningsförslag för hur Karlskrona centrum kan omvandlas utifrån strategin
Stad-i-park. Gehl Architects stadslivsanalys ligger till grund för placeringen
av de olika stadsbyggnadselementen. Spårbilssystemet kommer att utgöra det
huvudsakliga transportsättet i staden och hållplatser är placerade för att
tillgodose att en hög tillgänglighet till systemet uppnås.
Strategin är en utopi och fungerar inte i dagsläget i alla avseenden då
nuvarande lagar och system utgör hinder för ett genomförande. I uppsatsen förs
däremot en argumentation som visar hur de flesta av dagens stadsproblem kan
lösas i framtiden. Utopins syfte handlar snarare om att väcka tankar och visa
vilka problem som finns mer än att faktiskt genomföras i verkligheten.