Sök:

Stå på scen

musikaliska framträdanden som undervisningsform
på gymnasiet


Det här arbetet är en studie om hur elever på det tredje året vid det musikestetiska programmet ser och upplever det musikaliska framträdandet. Vi har fördjupat oss i vad estetik, kommunikation, lärande, musikalitet, planering och framträdanden är. Det här är viktiga begrepp som redogörs i arbetet och de fungerar som en bakgrund för vårt syfte. Syftet med studien var att klargöra vilken roll planering och genomförande av musikaliska framträdanden har. Vad framträdanden bidrar till och om elever uppfattar framträdandet som ett mål eller medel i undervisningen. Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med sex gymnasieelever på tre olika skolor i Norrbotten. Resultatet av intervjuerna visade på att framträdanden bidrar till utveckling och lärande. Framträdanden bidrar bland annat till ökat självförtroende, större kroppsmedvetenhet och större säkerhet på musikinstrumenten. Ett svar som var genomgående hos alla de intervjuade var att framträdanden inte bidrar till mer ångest eller nervositet. Ett svar och ett problem som kom fram under intervjuerna var att eleverna inte var säkra på om framträdandet var ett mål eller ett medel i undervisningen. Det här tycker vi är en stor brist bland lärarna, när eleverna inte har målet klart för sig.

Författare

Sofia Gustafsson Sofia Mikko

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..