Sök:

Språkutveckling i uppförsbacke

En studie om utmaningar och möjligheter i tidig läsundervisning


Syftet med studien är att skapa ökad kunskap om på vilket sätt arbetsmetoden PRAXIS kan vara en del av arbetet med den tidiga läsinlärningen för elever som är i riskzonen för läs- och skrivsvårigheter. Det undersöker jag genom att göra ett undervisningsförsök i en klass under en period. Det är en blandklass där halva gruppen är förskoleklass och den andra halvan årskurs ett. Elevernas kunskaper testas före och efter undervisningsförsöket. Resultatet från testen visade att den intensiva träningen i undervisningsförsöket nådde en viss framgång för den fonologiska medvetenheten hos eleverna under den här perioden. Fonologisk medvetenhet är en medvetenhet om språkets minsta delar språkljuden, fonemen. Några av de elever som hade störst svårigheter innan undervisningsförsöket var också de som gått mest framåt i sin kunskapsutveckling. En viktig indikation på hur väsentligt elevers språkliga självförtroende är för deras kunskapsutveckling blev synlig i resultatet genom elevernas egna uttryck för att de upplevde att det blivit lättare att känna igen bokstäver, lyssna på ljud, tolka dem och deras egen upplevelse av en förbättrad läsförmåga. Slutsatser som kan dras av studiens resultat är att en periods arbete i grupp med PRAXIS-metoden är ett bra komplement då man arbetat ett tag med den ordinarie läsundervisningen. Studien visar att metoden tränar förmågan att uppmärksamma språkljud och sätta samman dem i sekvenser. Metoden kan vara ett stöd för att befästa fonem och grafem och utveckla talet för alla elever men är speciellt lämplig för elever som behöver utveckla sin fonologiska medvetenhet. Därtill visar studien att ett inkluderande arbete i gruppen eleverna tillhör gör att de får känna sig delaktiga. Genom lustfyllt lärande under lekfulla former kan elevers språkutveckling få en extra skjuts i uppförsbacken.

Författare

Ulrika Andersson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..