Språkutvecklande ämnesundervisning
en studie av
ämnesövergripande temaarbete ur ett andraspråksperspektiv
Det övergripande syftet med studien var att studera andraspråkselevers lärande på en gymnasieskola, i en klass med både första- och andraspråkselever. Studien strävade efter att belysa vad det innebar för lärare att undervisa elever på ett andraspråk och vad det innebar för elever att lära sig ämnen på ett andraspråk. Den etnografiska studien hade observationer, fältnotiser, dagböcker, loggböcker, samtal och intervjuer som verktyg. Lektionsarbete, elevsamtal, muntliga redovisningar samt elev- och lärarutvärderingar dokumenterades. Resultatet av studien visar att läraren måste ta hänsyn till vad andraspråksperspektiv innebär för planering och genomförande av ett temaarbete. Lärarna måste komma överens om vilka mål temaarbetet ska uppnå. Tid som eleven och läraren använder till förförståelse är en god investering för uppnåendet av både ämnesmål och språkmål. En väl strukturerad introduktion och arbete med ämnesord och ordlistor samt kontextualisering möjliggör ett lyckat temaarbete. Tankekarta och loggböcker har visat sig vara värdefulla verktyg. Vid konstruktion av uppgifter är det viktigt att utgå ifrån elevernas tidigare kunskaper och erfarenheter och se eleverna som en resurs.