Sök:

Språkstimulering i förskola

En intervjustudie med förskollärare i förskola

Syftet med studien var att beskriva, förklara och vidga förståelsen för hur förskollärare arbetar för att stimulera och utmana barns språk- och kommunikationsutveckling. För att besvara syftet använde jag mig av tidigare forskning inom området samt nationella styrdokument. Studiens lärandeteori har sin utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv. I studien genomfördes kvalitativa intervjuer med fem verksamma förskollärare i norra delen av Sverige. De forskningsfrågor jag ställde var: Hur upplever förskollärare att barnet tar till sig det språkstimulerande insatserna? samt; Vilka arbetsmetoder används i lärandemiljön?Resultatet av denna studie visar att förskollärarna kontinuerligt arbetar med språkstimulering i samförstånd med lärandemiljön, där kommunikation är ett nyckelord till lärande. Detta sker genom en kontinuerlig dialog mellan förskolebarn och förskollärarna. Exempel på arbetsmetoder som förskollärarna använde sig av var samling och vardagliga språkliga situationer. I studien framkom det även att de arbetsmetoder som förskollärarna använde för att skapa språkstimulerande situationer på förskolan var förankrade i förskolans läroplan. En av förskollärarna betonade betydelsen av förankring i förskolans läroplan. Utan denna ?bibel? hade förskolans verksamhet varit ostrukturerad.

Författare

Helen Hansen

Lärosäte och institution

Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..