Sök:

Språkfrämjande arbete i förskolan

Före Bornholmsmodellen- en fallstudie


Denna c-uppsats är en fallstudie som behandlar barns språkutveckling i förskolan med koppling till Före Bornholmsmodellen. Syftet var att undersöka hur pedagogerna uppfattar barns språkutveckling i förskolan och hur stor betydelse den har för den allmänna utvecklingen, som sociala aspekter. Vidare att studera hur de arbetar enligt Före Bornholmsmodellen på förskolan och vilken betydelse det arbetet har för barnens språkutveckling och framsteg. För att kunna besvara frågeställningarna i syftet har jag genomfört observationer och intervjuer. Analys av intervjumaterialet har skett enligt den fenomenografiska analysmetoden. Resultatet visade att pedagogerna ansåg att språkutveckling i förskoleåldrarna börjar med kroppsspråk och gester för att över tid utvecklas till ett rent grammatiskt språk anpassat efter situation. Språkutveckling är av stor betydelse för barnens allmänna utveckling och speciellt det sociala samspelet med andra. Pedagogerna har tagit till sig olika delar av Före Bornholmsmodellen som de införlivat på sina avdelningar. Alla intervjuade pedagoger såg positiva resultat i barnens språkutveckling genom att arbeta på detta sätt. De ansåg dock att arbetet krävde mycket planering. Resultatet gäller för förskolan som varit med i denna fallstudie och kan därmed inte anses som något som kan gälla för förskolor i allmänhet.

Författare

Ida Löfdahl

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..