Sök:

Språkets betydelse för matematikförståelsen med fokus på invandrarelever


Det språk som används i matematikundervisningen påverkar elevernas förmåga att kunna ta till sig undervisningens innehåll. För minoritetselever kan språket vara ett hinder för förståelsen och matematiksvårigheter kan i själva verket vara språksvårigheter. Det finns mycket att arbeta med för att försöka anpassa matematiklektionerna så att större hänsyn tas till dessa elever. I detta arbete har jag fokuserat på att göra en litteraturgenomgång av den litteratur som innefattar språkets betydelse i matematikundervisningen allmänt, men framförallt med fokus på invandrarelever. En intervjuundersökning med tre berörda elever på grundskolans senare år har också genomförts. Frågorna i intervjuerna behandlar bland annat elevernas inställning till matematik och den inverkan språket kan ha på den matematiska förståelsen. Det är eleverna i intervjuundersökningen som inledningsvis fångade mitt intresse för invandrarelevers situation i matematikundervisningen.

Författare

Karin Tobiasson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, fysik och matematik

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..