Sök:

Språkarbete i förskolan


Syftet med vårt arbete är att se hur språkarbetet bedrivs på de förskolor vi har undersökt. Vi vill även veta vilka erfarenheter pedagogerna har av språkarbetet på förskolan samt hur förskolan dokumenterar barnens språkutveckling. Vidare är syftet att andra pedagoger ska få en möjlighet att se hur andra pedagoger tänker och arbetar med språkutveckling. Vi anser att vår studie är relevant för läraryrket då språkarbetet med barnen är något som alla lärare oavsett årskurs arbetar med och det löper som en röd tråd i allt de gör. Eftersom att vi båda dessutom är intresserade av barns språkutveckling och nyfikna på hur språkarbetet kan se ut på olika förskolor var vi överrens om att en jämförelse av olika förskolor skulle ge oss kunskap om det. Vårt examensarbete bygger på kvalitativa intervjuer med pedagogerna på femårsavdelningarna på två olika förskolor och på observationer av pedagogernas språkarbete med barnen på femårsavdelningarna. Studien visar att språkarbetet i förskolan kan se väldigt olika ut beroende på vilken barngrupp man arbetar med. Dokumentationen en viktig del av språkarbetet i förskolan och även den skiljer sig från förskola till förskola beroende på barngrupp. Vidare visar studien att pedagogernas erfarenheter av språkarbetet på den förskola de arbetar på är positiva och de utvecklar gärna sitt arbete för att skapa lärande situationer för barnen.

Författare

Alexandra Ekberg Ovsana M. Boyadjian

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..