Sök:

Spegel spegel på väggen där


Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för den kongruens av uppfattningar kring ett varumärke som kan uppstå mellan en avsändare och en mottagare. För ändamålet har vi använt oss av en kvalitativ metod med främst intervjuer som empiriinsamling. Intervjuer har skett med kunder till vårt fallföretag Smedmarks, med Smedmarks ledning samt med experter inom varumärkesområdet. Detta för att undersöka vilken bild företaget har av sig själv samt vilken bild dess kunder har och om det finns överensstämmelse sinsemellan.Vi har kommit fram till att det i viss mån alltid finns en form av kongruens mellan ett företags och en kunds uppfattningar kring ett varumärke. Frågan är till vilken grad. För att kongruens ska infinna sig krävs att kunden uppfattar företagets image i överensstämmelse med företagets försök att kommunicera sin profil. Valet av rätta kommunikationskanaler ligger på företagets ansvar för att lyckas nå kunden med de avsiktliga budskapen. I slutändan är det alltid kundens verklighet som realiseras.

Författare

Sandra Johansson Tove Virding Erik Sjögren

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..