Sök:

Specialpedagogiska insatser i grundskolan

lärares och
elevers uppfattningar av specialpedagogiska
insatser


Syftet med min studie är att studera och analysera några av grundskolans lärares och elevers uppfattningar om specialpedagogiska insatser i en särskoleklass i grundskolan, ur ett lärande perspektiv. Mina frågeställningar är vilka uppfattningar har utvalda lärare om specialpedagogiska insatser i en särskoleklass ur ett lärande perspektiv, samt vilka uppfattningar har utvalda elever om specialpedagogiska insatser i en särskoleklass ur ett lärande perspektiv. Studien har en fenomenografisk forskningsansats där uppfattningar studeras. Fem kvalitativa intervjuer med fem olika personer genomfördes och resultat av dessa visar att lärarna upplever att eleverna utvecklas socialt och förbättrar sina resultat i kärnämnen, genom användandet av de specialpedagogiska insatserna. Även eleverna upplever att de förbättrar sina skolresultat i kärnämnen, främst i matematik och engelska. Litteraturen som behandlar detta ämne visar att specialpedagogiken hanterar problemen med inlärningssvårigheter, främst med läs- och skrivinlärningen. Litteraturen visar även att eleverna som får specialpedagogik upplever ett utanförskap och uppfattar sig som avvikande från dem andra eleverna, samt att eleverna är i behov av omedelbar tillfredsställelse och att undervisningsmaterialet måste omarbetas och anpassas för att kunna vara relevant för eleverna i behov av stöd. Fortsättningsvis visar litteraturen att lärarna försöker motverka specialpedagogikens negativiteter genom att lyfta fram det eleven kan bra och genom att försöka förebygga skolmisslyckanden som leder till att elevernas självvärde ökar.

Författare

Amanda Johansson

Lärosäte och institution

Luleå/Pedagogik och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..