Specialpedagogik i demensvård
vision eller utopi?
AktiviteterDelaktighetDemensvårdDet fysiskaRummetGod omvårdnadKASAM ? känsla av sammanhangLivskvalitetMeningsskapandeIdentitetIntegritetPedagogisk kompetensSpecialpedagogiskt perspektiv
Abstrakt: Demensvård är och har historiskt i vårt land varit starkt medicinskt orienterat, dock har en viss förskjutning skett. Förhållningssätt och bemötande är begrepp som inte är traditionellt medicinska, dock har de blivit allt viktigare i det praktiska arbetet kring demenssjuka. Syftet med denna forskning är att förstå och skapa förståelse för hur ett (special)pedagogiskt perspektiv inom demensvården kan leda till större delaktighet och livskvalitet. Tre kvalitativa intervjuer har genomförts vid ett demensboende i en mellansvensk småstad. Den teoretiska verktygslådan innehåller diskursanalys samt en reflexiv tolkning i pragmatisk anda. Resultatet visar på att det informanterna säger är att många av de arbetsuppgifter som utförs på ett demensboende är av annat slag än enbart medicinska till sin karaktär. Resultatet visar också på att det är problematiskt att definiera och identifiera vad pedagogik är och kan vara i ett sammanhang där detta begrepp inte är så väl etablerat. Resultatet pekar också på att ett (special)pedagogiskt perspektiv skulle kunna bidra till en ökad medvetenhet omkring frågor om bemötande och förhållningssätt. Det (special)pedagogiska bidraget skulle då kunna vara att samspelet mellan individ och kontext får ett större fokus. Ett konkret förslag som jag själv föreslår är en pedagogisk dimension i dokumentationen, förutom den sociala och den medicinska som finns idag. Denna dimension skulle kunna bidra till ökad reflektion kring vilka konsekvenser ett samspel (eller uteblivet samspel) skulle få för den enskilda individen eftersom fokus ligger på mötet och kontexten.