Soundtrack till Ont blod
Denna slutreflektion beskriver arbetet med att designa soundtracket till filmen
Ont blod, en novellfilm som spelades in på Gotland hösten 2010 av
Andersson/Wilén produktion. Vårt arbete har varit postproduktionen av allt
ljud, inklusive musikkomponering. Syftet med arbetet var att testa och jämföra
de två metoder av surroundmixning (direct/ambient och direct-sound all round)
för film som Holman (2008) beskriver, för att sedan välja den som passar vår
produktion bäst.
Reflektionen är skriven i två delar. Den första delen handlar om produktionen i
sin helhet och om projektplanen. Vi går sedan in på arbetsprocessen och
beskriver utförligt varje del av arbetet inklusive tillämpningen av de två
metoderna för surroundmixning. I den andra delen av reflektionen för vi in
våra egna tankar, både gemensamma och individuella, om de övergripande bitarna
av arbetet. Vi reflekterar också över resultaten av de två metoderna för
surroundmixning, och varför valet blev direct-sound all round.