Sök:

Sökresultat:

9 Uppsatser om Surroundljud - Sida 1 av 1

Fyrkanaligt surroundljud med två eller tre mikrofoner

Syftet med denna empiriska studie var att undersöka, utveckla samt verifiera matris/mixer till en prototyp för 4.0 Surroundljud med två alternativt tre kondensatormikrofoner. För att undersöka detta har en mixer/matris konstruerats och byggts. För att verifiera mixern/matrisen har ett blindtest utförts. Resultatet av undersökningen visade att metoden fungerar med tre mikrofoner, däremot inte med två mikrofoner..

En kväll med Weeping Willows - Konsertinspelning av populärmusik i surroundljud

I detta examensarbete skrivet vid Musikproducentprogrammet på Linköpings Universitet har jag efter litteraturstudier om Surroundljud och inspelningsteknik undersökt möjligheterna att spela in konsertframträdanden i 5.1-ljud, ett relativt nytt medium för musikinspelningar som är på stark frammarsch. Målet med examensarbetet är att utröna hur detta nya ljud-format kan appliceras vid återgivning av framföranden på scen och vilka tekniker som i så fall kan användas för att uppnå ett tillfredsställande resultat.Metoden som denna rapport baserats på består av två olika delar, en teorisk del samt ett praktiskt moment för att prova de inhämtade kunskaperna. Den teoretiska delen har bestått av litteraturstudier av både tryckta och elektroniska källor. För att ha ett lämpligt material att arbeta med har jag spelat in en konsert med popbandet Weeping Willows som spelade i Hörsalen i Norrköping den 11 november 2005. Sammanlagt 16 låtar spelades in vid detta inspelningstillfälle, musik som sedan redigerades och mixades med 5.1-ljud med hjälp av ljudredigeringsprogrammet Nuendo 3 från Steinberg.Undersökningen visar att det går att uppnå ett tillfredsställande resultat med inspelningar av konsertinspelningar av populärmusik i Surroundljud, men det medför också att betydligt fler ljudkanaler behöver hanteras på lämplig inspelningsutrustning, jämfört med stereoinspelningar.

Svart Själ ? En kortfilm med temat skräck

Svart Själ är en kortfilm i genren skräck/thriller som är inspelad i High Definition Video och ljudlagd i 5.1 Surroundljud. Skapandet av denna film har involverat tre faser; Förproduktion (manus, casting av skådespelare, lokalisering av inspelningsplatser och införskaffning av rekvisita), Produktion (inspelning) och Postproduktion (redigering, effekter, musik och ljudläggning). Filmen handlar om ett kusligt hotell där ett mord har begåtts på ett brutalt sätt och den enda överlevande kommer inte ihåg något alls. Dagen efter kommer Peter, en journalist, till platsen för att undersöka saken. Vi följer med Peter in i en rysande historia där sanningen om hotellets mörka förflutna möter dagens ljus.

Svart Själ ? En kortfilm med temat skräck

Svart Själ är en kortfilm i genren skräck/thriller som är inspelad i High Definition Video och ljudlagd i 5.1 Surroundljud. Skapandet av denna film har involverat tre faser; Förproduktion (manus, casting av skådespelare, lokalisering av inspelningsplatser och införskaffning av rekvisita), Produktion (inspelning) och Postproduktion (redigering, effekter, musik och ljudläggning). Filmen handlar om ett kusligt hotell där ett mord har begåtts på ett brutalt sätt och den enda överlevande kommer inte ihåg något alls. Dagen efter kommer Peter, en journalist, till platsen för att undersöka saken. Vi följer med Peter in i en rysande historia där sanningen om hotellets mörka förflutna möter dagens ljus.

Soundtrack till Ont blod

Denna slutreflektion beskriver arbetet med att designa soundtracket till filmen Ont blod, en novellfilm som spelades in på Gotland hösten 2010 av Andersson/Wilén produktion. Vårt arbete har varit postproduktionen av allt ljud, inklusive musikkomponering. Syftet med arbetet var att testa och jämföra de två metoder av surroundmixning (direct/ambient och direct-sound all round) för film som Holman (2008) beskriver, för att sedan välja den som passar vår produktion bäst. Reflektionen är skriven i två delar. Den första delen handlar om produktionen i sin helhet och om projektplanen.

Skräck i alternativa spelmiljöer : En studie om hur den externa spelmiljön påverkar spelaren

I det här arbetet undersöks den externa spelmiljöns påverkan på dess användare. Med den externa spelmiljön menas rummet en person befinner sig i när ett spel spelas. För undersökningen ville jag ha något som kunde frammana känsla och stämning, något som gav en stark upplevelse, arbetet har därför baserats på skräck. För undersökningen skapades ett kort skräckspel som spelades vid en vanlig datorskärm samt i en cave-miljö. Därefter följde en intervju för att jämföra deltagarnas uppfattning av spelet i de olika miljöerna.

Soundtrack till Ont blod

Denna slutreflektion beskriver arbetet med att designa soundtracket till filmen Ont blod, en novellfilm som spelades in på Gotland hösten 2010 av Andersson/Wilén produktion. Vårt arbete har varit postproduktionen av allt ljud, inklusive musikkomponering. Syftet med arbetet var att testa och jämföra de två metoder av surroundmixning (direct/ambient och direct-sound all round) för film som Holman (2008) beskriver, för att sedan välja den som passar vår produktion bäst. Reflektionen är skriven i två delar. Den första delen handlar om produktionen i sin helhet och om projektplanen. Vi går sedan in på arbetsprocessen och beskriver utförligt varje del av arbetet inklusive tillämpningen av de två metoderna för surroundmixning.

Filmljudets funktioner i dramafilm : En audio-visuell analys av filmen The King's Speech

Johansson, Fredrik (2012). Filmljudets funktioner i dramafilm ? En audio-visuell analys av filmen The King´s Speech. Examensuppsats inom Ljudproduktion, Högskolan Dalarna, Akademin för språk och medier, Falun.I denna uppsats undersöktes filmljudet i dramafilmen The King´s Speech. Detta för att ta reda på vilka funktioner filmljudet fyller i de valda sekvenserna ur nämnda film, samt hur ljudet är placerat i filmens flerkanalsmix.Filmen granskades med hjälp av en audio-visuell analys.

Realtidspositionering med WLAN för multikanalsljud i scenmiljö

Multikanalsljud, surround, har ökat i popularitet de senaste åren och har gått från att vara en upplevelse som endast kunde fås på biograf till något som finns i många människors vardagsrum. Formatets styrka är att den upplevda rumsupplevelsen ökar samt att olika ljudkällor kan få större och bättre separation. Då man sammankopplar det visuella intrycket av en persons position med det ljudande får lyssnaren lättare att separera olika ljudkällor. Upplevelsen blir därmed mer lik den situation som uppträder i verkligheten. I detta arbete ville vi hitta en praktisk lösning som möjliggör att Surroundljud också kan erhållas ur livesituationer, t.ex.