Sök:

Sökmotoroptimering med microdata

Hur påverkar användandet av microdata det organiska sökresultatet?


Arbetet handlar om sökmotoroptimering med hjälp av microdata. Hamnar webbsidor som använder sig av det högre upp i det organiska sökresultatet? Eller kan det ge mindre önskvärda konsekvenser?Från början åtogs arbetet att skapa en sökmotoroptimerad sida åt företaget Hårmakarna i Motala och som en naturlig del i arbetet dök användandet av microdataupp. Det tycks vara allmänt vedertaget att tekniker som microdata är gynnsamma vid sökmotoroptimering och frågeställningen kring huruvida ett sådant användande kunde ge en bättre placering i det organiska sökresultatet eller ej tog form. Det var särskilt intressant eftersom det inte verkade finnas några studier som bekräftade frågeställningen. Arbetet blev därför sedan uteslutet inriktat på frågeställningen.Undersökningen genomfördes genom att två webbsidor publicerades. Förutom att den ena sidan innehöll microdata var webbsidorna identiska. Direkt efter publicering genomfördes frekventa undersökningar av Googles sökmotor tills webbsidorna indexerats. Efter det utfördes sökningar på utvalda sökord med målet att få en uppfattning om webbsidornas placering över tid. Resultatet blev oväntat då webbsidan utan microdata visade sig få en sämre placering. Antagligen berodde det på det som Google kallar ?duplicate content?.

Författare

Jacob Ottosson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap, fysik och matematik, DFM

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..