Socialisation i en mångkulturell skola. En kvalitativ studie utifrån Pierre Bourdieus sociokulturella perspektiv
Abstract
Examensarbetet handlar om hur socialisationsprocesser förstås utifrån lärarperspektiv i en
mångkulturell skolmiljö. Syftet med examensarbete är att förstå hur man gör ?elevskapet? i en
mångkulturell skola och vilka socialisations mål som determinerar denna fostransprocess. I
min undersökning utgår jag från tidigare forskning kring socialisationsfenomenet i
mångkulturella kontexter och ställer mig följande frågor: Vad fostras barn till i skolan enligt
lärarna? Vilka metoder använder sig lärarna av i sin undervisning för att fostra barn? Hur
ser lärarna på sin roll som socialisationsagenter? Hur är den ideala eleven enligt lärarna?
För att besvara frågeställningarna har jag använt mig av kvalitativa forskningsmetoder så som
observationer i fyra olika klasser på en skola med ett stort antal minoritetsbarn, samt
intervjuer med klasslärarna. Pierre Bourdieus begreppsapparat och den sociokulturella teorin
har varit mina teoretiska utgångspunkter och de analytiska redskap jag använt mig av i min
undersökning.
Mina resultat tyder på att socialisationsprocessen i en mångkulturell skola kräver fler insatser
från lärarnas sida än vad som vore fallet om barnen var mer etniskt enhetliga. Den
gemensamma värdegrunden måste diskuteras i skolan tillsammans med elever och lärarnas
etik och förhållningssätt är viktiga för barns möjligheter att bevara och utveckla sin unika
identitet. Man strävar efter att forma elever till socialt fungerande individer, utrustade med en
uppsättning av allmänt erkända värden och kunskaper. Skolan fostrar elever till livet som
ansvarsfulla medborgare i ett demokratiskt samhälle, men de metoder man använder sig av i
undervisningen verkar vara mindre demokratiska. Den didaktiska socialisationen avslöjar sin
konservativa natur genom att den praktiseras i ett åldershierarkiserat system, där barnen
tillskrivs den passiva mottagarrollen.
Nyckelord: etnicitet,fält, habitus, kulturellt kapital, socialisation