Sociala och lokala medier
en studie av nyttor i sociala nätverk
Papperstidningarnas popularitet har sjunkit i takt med att webbens har ökat. Nyhetsorganisationersåsom tidningar har haft svårt för att anpassa sig till denna förändring och har historiskt sett använtinternet som ett medium för envägskommunikation. De försöker nu slå sig in i sociala nätverk menutnyttjar inte kanalerna till sin fulla potential. Denna studie undersöker vilka nyttor lokaltidningar sermed Facebook och Twitter; två nätverk med samma karaktär men med olika användargrupper. Facebookbygger på personliga relationer medan Twitter bygger på nätverk av gemensamma intressen.En förstudie har genomförts för att undersöka utbredningen av tidningarnas användning av Facebookoch Twitter, och visar att de flesta använder dessa nätverk och att Facebook är vanligast. Vår huvudstudiebygger på intervjuer med tidningsrespondenter som arbetar med sociala nätverk och visar attanvändningen ofta inleds väldigt informationsdistributionscentrerat, för att sedan övergå mer och meri kommunikation. Både information och kommunikation stödjer den journalistiska processen. Våra identifieradenyttor struktureras i nyttomatriser efter dessa tre huvudkategorier.Bland nyttorna syns det att nyhetsprocessen blir transparent, att varumärkets exponering samt spridningoch räckvidd av information ökar, och att kontakt och dialog gentemot läsare förbättras. Twittervisar sig vara bättre på kontaktbyggande, medan Facebook är mer versatilt i sitt utförande och harverktyg som möjliggör andra användningssätt och en gedigen lokal anknytning.