Social sortering i skolan - en studie av elevsammansättning i Malmös gymnasieskolor
BetygsprincipNärhetsprincipSkolvalSocial sorteringSocial reproduktionKapitalteoriBourdieuUtbildningssociologiMalmö
Syftet med följande studie är att kartlägga och analysera Malmöungdomars vägar genom
utbildningssystemet. Undersökningen består av två delar. Dels en kvantitativ del där vi
kartlade elevsammansättningen på samtliga gymnasieskolor i Malmö med avseende på
variablerna inkomst, utbildning och stadsdel. Dels en kvalitativ del där vi genomförde intervjuer med personer inom skolväsendet i Malmö. Studien visar på att genomsnittselevens inkomst- och utbildningsbakgrund skiljer sig vitt åt på gymnasieskolorna i Malmö. Dessutom kan vi se att skolorna med de högsta respektive lägsta värdena för genomsnitteleven också har en låg spridning i elevsammansättningen och den geografiska koncentrationen för dessa skolor är hög. Sammanfattningsvis pekar resultaten av vår undersökning på att gymnasieskolan i Malmö, trots det fria skolvalet, kan upprätthålla den sociala reproduktionen.