Social rekrytering ur arbetssökandes perspektiv ? en känslomässig upplevelse.
SamhällsvetenskapSocial sciences - psychologyArbetssökandeAttityderEmotionerSocial rekrytering / attitudesEmotionsJob seekingSocial recruitment
Ur ett arbetsgivarperspektiv visar tidigare forskning en alltigenom positiv
bild av rekrytering via sociala medier, vilket kan förklara dess ökade
popularitet. För en arbetssökande däremot kan social rekrytering upplevas som
ett hot mot integriteten, eftersom personlig information exponeras för
arbetsgivaren. Syftet med denna enkätstudie var därför att öka kunskapen om
arbetssökandes inställning till och emotionella upplevelse av social
rekrytering utifrån demografiska aspekter. Resultatet från de icke-parametriska
testerna visade på en något ambivalent inställning, men med positiva förtecken.
Ett samband framkom mellan upplevd nytta och den generella inställningen, men
även ålder hade en inverkan på attityden. Den mest framträdande känslan var
intresse, men även misstänksamhet framkom. Kvinnor tenderade att uppleva mindre
positiva emotioner inför fenomenet, där vana, val av socialt media, samt
känslan av kontroll skulle kunna utgöra orsaksfaktorer.