Sök:

Social commerce

En studie om hur vårt nya sätt att kommunicera förändrar vårt sätt att konsumera


Sociala medier har fått allt större betydelse när det gäller kommunikation mellan människor och för företag har explosionen av sociala medier inneburit både möjligheter och utmaningar. För att möta konsumenterna där de befinner sig har företag nu följt efter kunderna till de sociala medierna. I strävan efter att öka sin lönsamhet har företag tagit tillvara på sociala medier som en ny och effektiv e-handelskanal, en verksamhet som fått namnet social commerce. Social commerce är ett nytt fenomen i Sverige och handlar om försäljning av varor och tjänster via sociala medier. Vårt mål med denna studie är att undersöka anledningarna till varför några svenska företag har valt att använda sociala medier som en plattform för sin e-handel samt klargöra vad det är som gör att sociala medier är en lämplig plattform för e-handel. Studien har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer med företag som på olika sätt bedriver social commerce. Undersökningen baseras på intervjuer med respondenter från totalt fem svenska företag där tre av dessa står i fokus för undersökningen. Dessa tre företag är; Comviq, Pocket Shop och Lagerhaus, som alla bedriver social commerce. Ytterligare två intervjuer har utförts med företagen Askås och Cloud Nine som utvecklar e-handelstjänster till den sociala medieplattformen. Resultatet av vår undersökning visar att de kommunikativa aspekter som sociala medier innehar underlättar spridning av information vilket är en viktig anledning till varför de undersökta företagen anser att sociala medier passar för e-handel. Den virala spridningen av online word-of-mouth har en enorm effekt tack vare att informationen kan spridas snabbt, effektivt och till många via människor i det sociala nätverket. Denna förmåga är ett viktigt skäl till varför de tre undersökta företagen använder sociala medier som en plattform för sin e-handel. I vår slutsats noterar vi att konvergensen mellan e-handel och sociala medier och konsumenternas behov av att delta är tecken på hur vårt förändrade sätt att kommunicera påverkar vårt sätt att konsumera.

Författare

Linda Bogren Ericsson Sara Eklöf

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Medier och kommunikation

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..