Sök:

Smartboard och lärande - Fyra lärares reflektioner kring smartboardanvändande i klassrummet


Syftet med det här arbetet har varit att undersöka hur lärare ser på smartboard och lärande. Då smartboard är ett tekniskt redskap som finns i många klassrum anser vi att det är relevant för vår yrkesroll att känna till dess pedagogiska fördelar och nackdelar. Vår intention har varit att undersöka i vilken grad lärare är medvetna om och reflekterar över de pedagogiska konsekvenserna av att använda sig av ett tekniskt redskap i undervisningen. Vi har använt oss av läroplanen, relevant forskning som gjorts om smartboardanvändande i undervisning och några relevanta lärteorier till hjälp för att förstå hur ett tekniskt redskap som smartboard skulle kunna leda till pedagogiska konsekvenser samt vilka dessa i så fall skulle kunna vara. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer som metod och vi har intervjuat fyra lärare som arbetar i grundskolans tidigare år. Resultatet visar att lärarna har en positiv inställning till smartboard och att de inte kan se några nackdelar, förutom teknikkrångel och det faktum att de har för lite tid till att utforska den. De ser smartboard som ett effektiviserande redskap som sparar tid och de anser att den fångar elevernas intresse och ger en djupare förståelse för innehållet. Vår slutsats är att smartboard endast i undantagsfall enbart betraktas som ett tekniskt redskap, de flesta lärare vi har intervjuat uppvisar stor medvetenhet om de pedagogiska konsekvenserna av smartboardanvändandet. Vidare kan vi se att smartboard är ett outnyttjat redskap då lärarna inte får tillräckligt med tid till att lära sig funktionerna och materialet som hör till. Smartboard finns i många klassrum men används tyvärr inte sin fulla kapacitet. Vi anser att detta bör forskas vidare på då det faktiskt är ett problem för lärarna.

Författare

Darya Mokre Karlsson Maria Särbäck

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..