Sök:

Smärta i klinisk praxis. Patienternas perspektiv - en enkätundersökning.


Bakgrund: Att mäta, utvärdera och behandla smärta hos patienter tillhör sjuksköterskans ansvarsområde och tidigare studier har visat att det finns brister i smärtbehandlingen. Smärtans negativa effekter för patienter gör det viktigt att undersöka detta omvårdnadsområde för att förbättra vårdkvalitén. Syfte: Syftet var att undersöka förekomst av smärta hos patienter inskrivna på medicinska och kirurgiska avdelningar, deras skattning av smärta och smärtlindring samt deras upplevelse av sjuksköterskors åtgärder kring smärta. Metod: Studien genomfördes i form av en enkätundersökning, datainsamlingen utfördes av författarna. Studien genomfördes på 7 avdelningar på Skånes Universitet Sjukhus i Malmö och Trelleborgs Lasarett. Enkäten som användes har tidigare använts i en studie på Akademiska sjukhuset Uppsala. Resultat: Den teoretiska populationen utgjordes av 154 patienter. 90 patienter svarade på enkäten, av dessa hade 61 (68 %) upplevt smärta det senaste dygnet. 55 (61,1 %) hade skattat sin smärta >3 på NRS-skalan, 15 (24,6 %) av dessa skattade sin smärta som måttlig och 40 (65,6 %) som svår. Av de 61 som haft smärta hade 50 (82 %) blivit tillfrågade om de hade smärta men endast 21 (34,4 %) hade fått skatta sin smärta på en smärtskala. Överlag var informanterna nöjda med sin smärtlindring, mediansvar var ?Nöjd? som var en 4 på en skala från 1- 5. Sammanfattning: Smärtprevalensen var 68 %, få av patienterna fick skatta sin smärta. Statistiskt signifikanta skillnader påvisades; fler patienter på kirurgiska än medicinska vårdavdelningar fick skatta sin smärta, vidare påvisades signifikanta skillnader i hur nöjda olika åldersgrupper var med smärtlindringen. Nyckelord: smärta, smärtbehandling, smärtlindring, smärtprevalens, smärtskattning.

Författare

Alexander Rodenberg Tina Ljungberg

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Hälsa och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..