Sök:

Småprat i spel

Relationen mellan spelare och NPC


Relationen mellan spelare och system-styrda spelkaraktärer är viktig för spelupplevelsen (Freeman, 2004), men ignoreras alltför ofta. Detta examensarbete undersöker om denna relation kan stärkas med hjälp av småprat och ?conversational storytelling?. För att komma fram till ett svar definieras begrepp som dialog, småprat och relationer i bakgrunden. Vad som definierar en djup karaktär tas också upp, eftersom djupa karaktärer krävs för att väcka emotionell respons hos spelare (Adams & Rollings, 2007). Två textbaserade spel skapades, ett som innehöll småprat och ett som inte gjorde det, för att se huruvida småprat gav någon stärkt effekt på relationen mellan spelare och system-styrda spelkaraktärer och därigenom en bättre spelupplevelse. När mätningarna var gjorda märktes inga tydliga skillnader. Båda spelen gav data som tydde på att relationer mellan spelare och ?non-player characters? uppkommit och stärkts lika mycket.

Författare

Johannes Larsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för kommunikation och information

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..