Sök:

Slöja, på vems villkor?

En studie av muslimska flickor


Föreliggande studie har som syfte att ta reda på varför en del av de muslimska flickor på grundskolans senare år bär slöja samt ta reda varför den andra delen av de muslimska flickor inte bär slöja. Studien tar vidare upp vilka attityder dessa flickor stött på i sin vardag. Studiens metod är av kvalitativ metod i form av intervjuer där jag har intervjuat tre muslimska flickor som bär slöja samt tre muslimska flickor som inte bär slöja. Intervjuerna har sedan transkriberats och med hjälp av transkriberingen har ett resultat kunnat genomföras. Elevernas medverkan har godkänts av vårdnadshavaren. För att kunna analysera resultatet har två teorier använt, Bauman och Mays teori om frihet och beroende samt Bhikhu Parekhs teori om skyldighet att respektera andra kulturer. Resultatet visar att de ser olika ut bland muslimska flickor i användandet av slöja och där familjen har en stor roll. Familjen styr över hurvida flickorna ska använda eller inte använda slöja.Vidare har alla sex informanter upplevt negativa attityder mot deras religion och slöja i vardagslivet. De informanter som inte använder slöja har mest hört attityder från muslimer på grund av att de inte använder slöja. 

Författare

Albulena Krasniqi

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..