Sök:

Skrolla ner och kolla mer!

om IKT i sa?ngundervisningen pa? gymnasiet


Fo?ljande underso?kning bero?r sa?ngpedagogers fo?rha?llningssa?tt till digitala verktyg i undervisningen pa? gymnasiet. Metoden har varit kvalitativa strukturerade intervjuer med tre verksamma la?rare pa? olika gymnasier i Stockholm. Syftet med underso?kningen a?r att ta reda pa? om och i vilken utstra?ckning digitala verktyg anva?nds i den enskilda sa?ngundervisningen pa? gymnasiets estetiska program. Vidare lyfts la?rarens fo?rdelar och nackdelar fram, men a?ven hur la?rarna ser pa? elevens anva?ndande av de digitala verktygen. Som utga?ngspunkt i studien na?mner jag digitaliseringen som tidsfenomen da?r konstarterna sta?r i beroende. Vidare sta?lls sjungandet i kontrast till digitaliserad elektronik, da?r fra?gan om framtidens sa?ngundervisning fa?r svar.

Författare

Peter Kajlinger

Lärosäte och institution

Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..