Sök:

Skötbordet ? en studie om pedagogens interaktion med barnet


Bakgrund: Studien handlar om samspelssituationer vid skötbordet på förskolan. Vianser att det är viktigt för barn och pedagog att samspela vid skötbordet.Vi har tidigare upplevt att pedagoger byter barnens blöjor på löpandeband och inte tar tillfället i akt för samspel och kommunikation med detenskilda barnet. Med vår studie vill vi beskriva vikten av samspel medsmå barn vid skötbordet.Syfte: Syftet med vår studie är att undersöka hur barn och pedagoger interagerari samband med situationer på skötbordet på två förskolor i västra Sverige.De frågor vi ställt oss är ?samtalar pedagoger med barnet på skötbordet??Och ?vad samtalar pedagoger och barn om på skötbordet?? Samt ?hurinteragerar barn och pedagoger på skötbordet??Metod: Utgångspunkten i studien är hermeneutisk och vi har använt oss av enkvalitativ metod. Vårt redskap i studien är observation där vi använt ossav löpande protokoll och Mp3-spelare för ljudupptagning. Vi harobserverat 40 situationer vid skötbordet på två förskolor i västra Sverige.Resultat: Vårt resultat visar att de flesta pedagoger i vår studie interagerar medbarnet på skötbordet på ett eller annat sätt. Interaktionens innehåll bestodav samtal, lek, skratt, leenden, blickar och fysisk närhet. Resultatet visaräven pedagoger som inte interagerar på annat sätt än att byta blöja påbarnet vid skötbordet.

Författare

Cecilia Blomberg Sandra Gertsson

Lärosäte och institution

Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..