Sök:

Skördarnavigering kring skyddsvärda objekt med GPS-stöd

en navigeringsstudie utförd vid Siljansfors försökspark


GIS i kombination med GPS börjar användas allt mer i det moderna skogsbruket och då främst till traktplanering och inventering. Tidigare försök har visat att utrustningen även kan användas som navigeringshjälpmedel i skördare. Siljansfors försökspark har under en tid koordinatsatt försöksytor med hjälp av en DGPS mottagare och lagrat detta i ett Geografiskt Informations System (GIS). De vill nu se på vilket sätt denna geografiska information kan användas tillsammans med en GPS i en skördare för att hitta och skydda deras försöksytor. Detta examensarbete syftar till att undersöka hur noggrant en skördarförare kan gallra intill skyddsvärda objekt, endast med GPS och digitalt kartunderlag som hjälpmedel. Vidare ingår att utvärdera hur denna nya teknik och programvara fungerar i praktiskt användande. Försöket utfördes i en förstagallring av tall inom Siljansfors försökspark. Under försöket användes två former av skyddsobjekt, kvadrater och cirklar, som utgjorde en försöksslinga. Objekten mättes in tillsammans med avdelningsgränser, stickvägar och basvägar med hjälp av en differentiell GPS-mottagare och fördes sedan in i skördarens fordonsdator. skördarförarens instruktion var att via navigeringsprogrammet följa planerade linjer runt försöksslingorna. Resultatet visar att medelavvikelsen mellan planerad körväg och den körda vägen för fem kvadrater var 4,4 m och standardavvikelsen 2,5 m. Medelavvikelsen för samtliga objekt (kvadrater och cirklar) var 5,1 m med standardavvikelsen 3,4 m. Någon signifikant skillnad mellan cirklar och kvadrater kunde inte påvisas. Även om standardavvikelsen var större för cirkelytorna. Föraren kände också större problem vid navigering kring cirklar än kvadrater. Vissa detaljer i navigeringsprogrammets utformning borde ändras och kompletteras för att få det mer funktionsdugligt. Dessutom måste en mer tillförlitlig positionering till för att föraren bättre ska kunna orientera sig i terrängen. skördarföraren var dock positiv till att använda GPS-GIS systemet i skördaren för att navigera i terrängen. Det här systemet i kombination med förarens synintryck i terrängen bedöms ge en helhet som många gånger skulle fungera i praktiskt användande för att skydda och bevara objekt, t ex försöksytor och kulturlämningar. Slutsatsen av examensarbetet är att skördarföraren inte helt kan förlita sin navigering på GPS positionen och den digitala kartan. För att säkerställa att försöksytor förblir oskadade rekommenderas att personal fortsätter att märka och snitsla försöken. Navigeringssystemet har en positiv effekt då föraren förvarnas på vad som kommer i terrängen och kan på så sätt vara extra uppmärksam i viktigare områden. Keywords: GIS, GPS, DGPS, Farestry planning, Farestry technique, Siljansfars experimental farest, Harvester

Författare

Lars Pettersson

Lärosäte och institution

SLU/Dept. of Forest Resource Management

Nivå:

"Övriga arbeten". Övriga arbeten, t.ex projektarbeten.

Läs mer..